Nu är den motor en uni-polär och behöver alltså ingen H-brygga... fast rätt kopplat kan det fungera utmärkt.
H-bryggan oroar mig dock lite, om du har kopplat en PIC-portpinne till vardera ingång på den OCH matar med mer än 5V blir det alldeles tokigt pga. spänningsnivåerna, det man behöver till den stegmotor är bara 4 st NPN-transistorer eller N-MOSFET.
Den "rätta" kopplingen till denna stegmotor borde se ut som följer:
De 2 svarta tror(!) jag är mittpunkten i varje lindning, de ska till VDD (6-12V).
De resterande ledningar ska till kollektorn(/drain) på var sin transistor som i sin tur har emitter(/source) till GND. PIC'ens portpinnar ska sedan styra dessa transistorer, det ska självklart ett motstånd mellan varje PIC-pinne och den valda bas(/gate) och värdet beror på vilken transistor som väljs.
Så du får beskriva en del mer om HUR du har kopplat exakt, programmeringen ved jag hur ska fungera men jag rör inte BASIC längre, jag har lärt min läxa.
Men sekvensen kan vara som följer:
Först lite definitioner: Det finns 2 lager lindningar, varje har en A och en B anslutning, alltså 1A, 1B, 2A, 2B. En '1' anger att den transistor som sitter vid den lindning är PÅ, en '0' anger att den är av.
Kod: Markera allt
1A 1B 2A 2B
Steg 1: 1 0 0 0
Steg 2: 1 1 0 0
Steg 3: 0 1 0 0
Steg 4: 0 1 1 0
Steg 5: 0 0 1 0
Steg 6: 0 0 1 1
Steg 7: 0 0 0 1
Steg 8: 1 0 0 1
gå sedan till steg 1
Man kan stanna VAR MAN VILL i denna stegningen, köra den framlänges och baklänges och, inom rimliga gränser, i vilken hastighet man vill.
Stegningen jag har visat är med halvsteg, detta ger bästa kraft men man KAN utesluta steg 2, 4, 6 & 8 och bara köra helsteg.