LCD 128x64, någon som provat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

LCD 128x64, någon som provat?

Inlägg av Gimbal »

Någon som provat de små grafiska LCD 128x64 pixlars displayerna som tex Lawicel säljer? Undrar mest hur snabba/långsamma de är. Är de snabba nog för att klara små spel eller annan realtids grafik är väl främsta funderingen....
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Frågan är nog om det du kopplar den till är snabbt nog.
Men å andra sidan så är de kanske inte riktigt avsedda för
"spel eller annan realtids grafik"...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tänkte mig en lämplig AVR med åtminstone 2KB SRAM, 1K går väl direkt till en spegelarea för bildminnet. CPU'ns hastighet är jag inte orolig för, den räcker nog gott och väl till.

Det som kan ställa till det är överföringen till LCD'n och om själva displayen är släpig.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Att köra dubbelbuffring är nog avr:en lite slö för. rita direkt på LCD:n istället, den är nog tillräckligt "seg" för man inte ska se det.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den display som Fractroncis säljer (sålde?) har en skaplig eftersläpning vid snabb rörlig grafik (typ VU-mätare). Vid testet kördes den från en PC via parallellporten. Eftersläpningen ligger i själva displayen vad jag kan se, pixlarna släcks inte ner snabbt nog vilket skapar en skuggeffekt/eftersläpning.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

@Micke_s
Det är inte klassisk dubbelbuffring på så sätt att jag växlar mellan buffrarna, utan en spegelarea. Dvs en dublett som jag kan läsa ifrån (går enligt spec. inte att läsa bildinnehållet från lcd'n, och även om det gick så är nog spegelarean snabbare).
En AVR på 10-20MHz kan inte ha några problem att bolla runt 1kB, tycker jag.

@Illuvator
Sedär, är rädd för att även denna lcd har samma problem. Lååång eftersläpning, som tidiga laptops där muspekaren "försvann" när man rörde den.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Precis - det är sk passiva displayer (passive matrix). Är hastighet av hög prioritet så är det VFD eller OLED som gäller i ditt fall. En TFT-panel är nog lite overkill för en AVR då dessa bara finns som färgpaneler (vad jag vet).
Skriv svar