Laddfördelare i båt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Laddfördelare i båt

Inlägg av Digitum »

Hej.

Sitter nu i en liten båt i Stockholms Ytterskärgård och har problem med elsystemet.

Elsystemet består av två batteribanker, startbatteri på 70Ah och ett förbrukarpack på 210Ah kapacitet.

Laddningen sker från motorns generator. Generatorn är på 60A. Fördelningen till batteribankerna sker med en Odelco CD75 laddfördelare.

Generatorns laddregulator är kopplad via batterilampan på startpanelen och sedan till startbatteriet. (Här tror jag en del av felet ligger vid).

En batterimätare skall hålla reda på förbrukarpackets kapacitet via en shunt på minusledningen till batteripacket.

Problemet är att det ger väldigt dålig laddning till förbrukarbatterierna. Laddningen börjar på ca 40 A när man startat motorn men sjunker redan efter en minut till 15-20 A och ner till ca 10A efter ytterligare några minuter, trots att jag vet att batterierna är i stort behov av laddning.

Jag tror att laddregulatorn i generatorn luras av att den får en referensspänning från startbatteriet som säger att detta är fullt och att det därför inte laddar någonting. Startbatteriet laddas ju upp snabbt efter start, trots att den bara får en del av laddningen från laddregulatorn, men eftersom motorn startar snabbt och smidigt så går det knappt åt någon ström till detta. Kan det vara detta som är problemet? Hur skall jag annars koppla det hela? Jag kan ju inte koppla regulatorkabeln till förbrukarbatterierna eftersom det skulle innebära att laddningslampan skulle vara tänd hela tiden när man inte har motorn igång, oavsett om tändningen är på eller inte.

Kan jag koppla "sensorkabeln" direkt till laddfördelarens ingång? Kommer referensspänningen bli korrekt då eller kommer regulatorn att balla ur? Vågar inte göra detta innan jag fått en bekräftelse på att INTE gör det.

Bild

Jag kommer inte överens med ritprogrammet, därför "5-åringsritningnen". Jag har inte heller ritat in nödvändiga brytare eller säkringar i schemat. Svart ledningn är minus, röd är plus och grön är sensorkabeln som är kopplad via laddlampan på motorpanelen, trots att den inte är inritad så.

Edit: Generatorn är på 60A, ej 60Ah, vilket är en annan sak.
Senast redigerad av Digitum 12 augusti 2008, 18:25:21, redigerad totalt 1 gång.
Soap
Inlägg: 764
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

sensorkabeln ska ligga på servicebatterierna.
Det är helt rätt det du tror: att generatorn känner av att batteriet är hyffsat laddat.
du kan inte lägga sensorkabeln direkt på generatorn, men du kan lägga den på utgången på fördelaren ( på den polen som går till servicebatterierna)
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Sensorkabel? glöm det det är bara för laddlampa. Generatorn ger en konstant spänning på 13,8-14,2 volt. 10A borde räcka för att ladda batteriet. Mät laddspänningen det är den som är intressant. Skulle du ha för hög spänning (laddström) så skulle batteriet koka torrt och förstöras.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27855
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag håller med Tusse. Det är ingen sensor sladd. Mät spänningarna på batterierna och innan fördelaren när det stabiliserat sig på 10A Det ger nog mer information. Men jag tycker att det borde vara lite mer än Tusse. 14,4V typ.

Generatorn är på 60A va? :wink:
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

En intressant fråga är; hur stor kabelarea används och hur långa är kablarna? Några tiondels Ohm kan göra skillnad vid 40A.
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Inlägg av Digitum »

Jag har inte multimetern med mig men kör man motorn på 2000 varv så visar batterimätaren 13.50 volt på förbrukarbatterierna och 13.65 volt på startbatteriet men då vet man ju inte hur stor fördelningen är mellan batterierna.

Med avstängd motor visar förbrukarbatterierna 12.63V vid ca 1A förbrukning och startbatterierna visar 13.16V utan förbrukning.

Enligt batterimätaren så finns det bara 50Ah kvar (av 210) i förbrukarbatterierna, dvs ca 24% kvar av kapaciteten.

Soap: Då kommer väl laddlampan att lysa hela tiden?
tusse & danei: Generatorn har anslutningarna B+, B- och D+.
Laddfördelaren är med mosfet-teknik, tror jag, som skall ha lågt framspänningsfall, för att slippa framspänningfallet som blir om man använder dioder som laddfördelare. Kan det vara generatorn det är fel på?
Andy: Strömkablarna är på 50mm2 och nybytta för två år sedan, pressade och vulklindade kabelskor. Övriga kablar bytta med den kabelarea som anges i motormanualen.
(Och naturligtvis visas generatorns kapacitet med A, inte Ah).
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Ah-batteri-mätare driver alltid förr eller senare och du borde inte ligga på 12.63 volt om det bara är 25% kvar - snarare 12.3 Volt eller så.

luktar som om din Ah-meter inte visar rätt längre och du bör nollställa den när du har laddat batteriet fullt igen - vilket tar ca 24-48 timmar i laddtid

Bästa sättet att mäta laddstatus på batteriet är att mäta dess syravikt med en syramätare för några tior från biltema

Det är den mest säkra metoden då syravikten är direkt kopplad till kvarvarande kapacitet.

för batterier som inte har skruvpropp som man kan mäta syrahalten igenom (allt fler batterier är så med i stället en indikator för ca 50% laddstatus) så kan man mäta laddstatus approx på polskruvarna med reservationen att ingen som helst förbrukare får vara ansluten och påslagen i 24 timmar innan spänningsmätningen som görs direkt över polskruvarna med en multimeter med helst 3 decimaler vid 12 Volt - minsta lilla kupebelysning som blinkar till eller att man knäpper på eller av med startnycklar/batteribrytare - så får man vänta 12-24 timmar till... (givetvis får batteriet heller inte driva nån larm etc.under hela vilotiden då även någon mA urladdning stör mätningen kraftigt)

Det är en spänningsskillnad på ca 0.8 Volt mellan helt tomt batteri till dito fulladdad. Spänningen för ett fullt laddat batteri brukar vara 12.8 Volt - moderna helslutna AGM-batterier och typ optima-batterier kan ha ca 13.0 Volt vid fulladdat. kolla detta efter 24 timmar vila efter nästa riktiga fulladdning med laddare - notera detta och battertemperatur vid tillfället.

är batterispänningen under 12.5 - 12.6 volt helt olastat en längre tid så börja sulfaticeringen starta märkbart och går i allt snabbare takt ju lägre vilospänningen är..


Ladda batterier tar tid!!! - det tar 6 - 10 timmar att ladda från tomt till 80% med 14.4 Volt polspänning och fri strömtillgång, vid 13.8 Volt tar det minst 24 timmat och uppåt 48 timmar innan man når 100 %

Är det dessutom fritids/solcells-batterier som tål djupurladdningar bättre så är det färre men tjockare blyplattor och därmed också laddar långsammare.

Man laddar inte batterierna speciellt mycket med en kort körning på någon timme om man tror det - utan det handlar om heldagars motorgång för att ladda ett tomt batteri till nära fullt.

Det kan alltså vara bättre med en mindre bensinelaggregat med ganska stöddig laddare som står och brummar i 6 timmar än att motsvarande stora båtmotorn med höjd tomgång gör det... - för det är tiden som behövs - inte så mycket hur många 100-ampere laddaren/generatorn kan ge efter som det ändå snart stannar vid 10-30 ampere laddström även vid 14.4 volt polspänning efter inledande strömrusningen

har man tillång till landström - använd det för att ladda batterierna så fort tillfälle ges.

---

Det du skall kolla är om du har tillräcklig spänning vid generatorn - den bör ha uppå 14.2 -14.4 volt om du skall få in någon meninsfull strömstyrka i batteriet. - dock kan du inte ha så hög spänning om motorn går yrkesmässigt med många gångtimmar per dag.

mao mät spänningen vid generatorns polskruv gentemot generatorns jord, därefter mäter du raskt spänningen över batteriet över batteriets plus och minuspol och samtidigt mäter strömmen som går till batteriet med tex tångamperemeter. Får du 1 Volts skillnad vid 30 ampere ström mellan batteri och generator så betyder att slingan har 0.033 Ohm - i samband med detta (vid samma ström helst) - mät spänningsfallet på batterfördeningsboxen - tappar du bara 0.1 Volt här vid 30 ampere så är inte batterifördelningsboxen dominerande problemet utan att du har antingen för dåliga anslutningar i ändarna av kablarna och/eller för klen kabel gentemot sträckan mellan generatorn och batteriet.

bli inte förvånad om du måste ha 250 kvadrat kabel om batteriet är fram i båten och generatorn baki vid motorn, om du vill ha mera än enstaka 10-tal ampere i laddström.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27855
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alternativ till tok grov kabel kan ju vara att ladnings regulatorn mäter vid batteriet.
Soap
Inlägg: 764
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

ni kan ha rätt att det inte är sensorkabel.
men att det FINNS en sensor är faktiskt ganska troligt.
är det en Penta ? kolla iså fall på regulatorn. heter den YV7736 så har den en sensor inbyggd.
Sensorkabeln ska kopplas efter laddregulatorn.
den mäter batterispänningen och ändrar laddspänningen så man får optipmal laddning.

(har en laddfördelare liggandes hemma, och kan scanna in texten från instruktionen om du vill)
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Inlägg av Digitum »

Tack för utförligt svar med tips.

Då båten varit ute hela sommaren utan möjlighet till stödladdning så verkar det rimligt att batterimätaren har drivit iväg en bit. Batterierna är nya för säsongen och av fritids/Marinmodell. Körtiden per dag man är ute brukar ligga på 1-2 timmar och under resterande tid brukar förbrukningen, enligt mätaren, vara ca 25Ah, dvs knappt en åttondel av bankens kapacitet.

Jag skall noggrant kontrollera utspänningen på generatorn när båten skall läggas upp och skall nog investera i en solpanel som stödladdning under sommaren. Den kan nog ge 2-3A per timme vid icke-muliga dagar.

Sidofråga: Hur går det med utvecklingen av bränsleceller? Det vore ju utmärkt om man bara behövde tanka lite metanol för att klara sig en vecka på sjön med ström.
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Inlägg av Dennis_F »

Bränsleceller finns redan för konsumentbruk. Kostar dock en del (20000:- tror jag det låg runt) och jag har inte sett nån återförsäljare i sverige än.
Tror att maxeffekten låg runt 75Ah/dygn.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Om batteritypen tillåter så är det ända säkra sättet att fastställa återstående kapasitet att mäta syradensiteten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27855
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Soap: hur menar du? Det är ju tämligen uppenbart att regulatorn måste reglera mot en spänning. Menar du att det finns en ingång för extern spännings mätning.

megaman: Vad är ampere per timme? Ström ökningen under gryningen eller?
Matte
Inlägg: 218
Blev medlem: 4 april 2007, 19:54:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Matte »

Bränsleceller finns redan för konsumentbruk. Kostar dock en del (20000:- tror jag det låg runt) och jag har inte sett nån återförsäljare i sverige än.
Tror att maxeffekten låg runt 75Ah/dygn.
Är relativt säker på att de sålde bränsleceller för marint bruk bå båtmässan förra året. Dock var de dyra. såg ut typ: http://www.batnytt.se/Prisbelonad_brans ... -693_.aspx


På våran penta så är laddlampan kopplad mellan tändning och generatorn men det där är det inte för att känna av batterispänningen utan endast för att förmagnetisera generatorn(på nått vis). en jätte smart lösning sålänge inte lampan går söder, när lampan går så laddar inte generatorn och lampan är juh trasig så du har ingen aning om det(sålänge man inte har en voltmeter till). Gissa hur lång tid det tog för oss att hitta det laddningsfelet.
Gimbal
Inlägg: 8820
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Så är nog de flesta generatorer kopplade. Kontroll lampan ska alltså lysa när du vrider på tändningen, gör den inte det så har du felet där. Inte så svårt, om man känner till det. :)
Skriv svar