Sitter nu i en liten båt i Stockholms Ytterskärgård och har problem med elsystemet.
Elsystemet består av två batteribanker, startbatteri på 70Ah och ett förbrukarpack på 210Ah kapacitet.
Laddningen sker från motorns generator. Generatorn är på 60A. Fördelningen till batteribankerna sker med en Odelco CD75 laddfördelare.
Generatorns laddregulator är kopplad via batterilampan på startpanelen och sedan till startbatteriet. (Här tror jag en del av felet ligger vid).
En batterimätare skall hålla reda på förbrukarpackets kapacitet via en shunt på minusledningen till batteripacket.
Problemet är att det ger väldigt dålig laddning till förbrukarbatterierna. Laddningen börjar på ca 40 A när man startat motorn men sjunker redan efter en minut till 15-20 A och ner till ca 10A efter ytterligare några minuter, trots att jag vet att batterierna är i stort behov av laddning.
Jag tror att laddregulatorn i generatorn luras av att den får en referensspänning från startbatteriet som säger att detta är fullt och att det därför inte laddar någonting. Startbatteriet laddas ju upp snabbt efter start, trots att den bara får en del av laddningen från laddregulatorn, men eftersom motorn startar snabbt och smidigt så går det knappt åt någon ström till detta. Kan det vara detta som är problemet? Hur skall jag annars koppla det hela? Jag kan ju inte koppla regulatorkabeln till förbrukarbatterierna eftersom det skulle innebära att laddningslampan skulle vara tänd hela tiden när man inte har motorn igång, oavsett om tändningen är på eller inte.
Kan jag koppla "sensorkabeln" direkt till laddfördelarens ingång? Kommer referensspänningen bli korrekt då eller kommer regulatorn att balla ur? Vågar inte göra detta innan jag fått en bekräftelse på att INTE gör det.

Jag kommer inte överens med ritprogrammet, därför "5-åringsritningnen". Jag har inte heller ritat in nödvändiga brytare eller säkringar i schemat. Svart ledningn är minus, röd är plus och grön är sensorkabeln som är kopplad via laddlampan på motorpanelen, trots att den inte är inritad så.
Edit: Generatorn är på 60A, ej 60Ah, vilket är en annan sak.