Behöver hjälp med balanserings trafo.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor

Behöver hjälp med balanserings trafo.

Inlägg av cosmox »

Hej på er

Jo, det är så här att jag ska försöka få en obal (ljudsignal) till bal via ett trafo (LL5402). Hittills har det inte gått så värst bra. Det vill helt enkelt inte fungera enligt min koppling. Jag har gjort ungefär som i databladet men utan buffert krets. Helt passivt alltså. Är det någon som har pysslat med detta som kan ge en anvisningar hur man ska bära sig åt?

/Hampus
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur har du kopplat in den och vilket är ditt problem?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag har kopplat samman pin 5-1, 4-2. 5-1 (och 3) är jord och 4-2 är signal. sen har jag kopplat ihop pin 9-6. signalen blir asymetrisk. fattar inte varför. Men ska jag vara helt ärlig så tycker jag att transformatorer och elektromagnetism är lite magiskt i sig.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Hur ser signalen du matar in ut? Har du kondensator i serie för att blockera DC?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Signalen som ska gå igenom trafot är en obalanserad ljudsignal. Nu testar jag med 1K sinus. Det luriga är att det funkar "lite" som det ska förutom att den ena signalen är starkare än den andra. Jag har ingen konding i serie eftersom det inte ska behövas. I en linebox behövs det ju inga så jag ser inte varför man skulle behöva det här.
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Kanske så att du tolkar din utsignal "fel", om du mäter med mätjord anslutet till "trafomitt" (9-6), då skall du ha lika amplitud men olika fas på 7 och 10.

Det är lätt att få "konstiga" värden då utsignalen är "flytande".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har tyvärr inget bra svar, men däremot en fråga. :)

Vad kostar LL5402 hos Lundahl?
Har inte hittat någon prislista där tyvärr..
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Snubber: Aha! Där har vi nog boven i dramat. Jag har hela tiden tänkt ur "linebox" vinkeln. i den är det samma jord fast den går "vid sidan" av trafot. Det är på så vis man lyfter den via en brytare. Tack för hjälpen, ska testa detta så fort jag kommer hem.

Jimmy: Jag gav 346+m för dom. Det var ca ett år sedan men det borde ligga där om kring.
Skriv svar