Jag har byggt en linjärmotor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Jag har byggt en linjärmotor

Inlägg av Chribbe76 »

Nää, snarare 1/8 linjärmotor utan permanentmagneter och utan positions-återkoppling.
Med andra ord en väldigt klen linjär broms.
Men avsikten är att bygga en linjär servomotor, det jag har byggt hittils är bara ett experiment för att ta reda på hur stark den färdiga motorn kommer bli.
För att motorn ska fungera bra behöver jag 8 st elektromagneter.

Tanken var att det skulle bli en billig linjärmotor utan permanentmagneter och för att förbättra styrkan tänkte jag driva spolarna med mer ström än dom tål och kompensera det med vattenkylning(det är vanligt för linjärmotorer).

Problemet är att den inte verkar bli starkare om jag matar den med mer än 12V så jag antar att kärnan är mättad alltså blir vattenkylning onödigt.
Med bara 1 elektromagnet och 12V kan den dra 12N.
Jag gissar på att motorn kan dra 2-3 gånger så mycket med 8 st elektromagneter.
Det skulle räcka för en maskin som ska fräsa kretskort men är på tok för lite för mig så den konstuktionen jag har nu ska jag inte gå vidare med.

Om jag har en liggande räls som är lite bredare och optimerar elektromagneterna till max så borde jag komma upp i c:a 60N (jag tok-gissar).
Det skulle vara ok men konstuktionen blir nog lite för jobbig så jag kanske borde använda permanentmagneter iaf, jag har inte bestämt mig ännu.

Bild
Bild

Jag kollade upp priset på Neodym-magneter(blockformade) för en motor-slaglängd på 400mm, det blev c:a 2300 kr
Men då kan man bygga en motor med grym prestanda.

En annan konstuktion jag har funderat på är att ha ett rostfritt rör fullt med runda neodym-magneter och en bussning med spolar på runt röret.
Den varianten är väldigt lätt att tillverka men troligtvis inte lika stark som med block-magneter och inte helt gratis heller.

Det finns nog inga genvägar till den perfekta linjärmotorn, smakar det så kostar det.

Nån som vet var man kan köpa billiga neodym-magneter ?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Hyab säljer magneter, ligger i Bromma.

För 2300kr får du en färdig linjärmotor som drar i storleksordningen 4000N. Kolla på www.linak.se (eller om det nu var .com)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har köpt neodym-magneter här, jag vet dock inte vad som är billigt eller ej.

http://www.alerma.se/pris_keramiska.htm

Jag hade för några veckor sedan samma planer som dig, jag ville bygga en linjärmotor, men jag köpte runda neodym-magneter och lite olika plaströr osv som jag kunde hitta. Sen hann jag inte mer. Hur räknar du på spolarna ? Eller lindar du bara på måfå ?

Jag måste säga att din konstruktion var underbart snygg ! Har du en hel verkstad ?

/Johan
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

*host* http://ekstam.sytes.net/zeus/040318%20M ... 3%A4lldon/ *host*

Om jag fattade det rätt är det något sådant du behöver? Isf är det bättre att köpa av mig.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Man lär sig inget om man köper färdiga grejer, plus att de du visar har roterande motorer för att få en linjär rörelse ;)

/Johan
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

>>Magnus Pihl
Det är inte ställdon jag är ute efter.
Linjärmotorer är skitsnabba, typ 10Meter/sekund med en acceleration på 300 m/s²
Dom kan även ha en kraft på flera Ton.

Om jag lyckas göra en motor med en kraft på 200N så är jag jättenöjd, det viktigaste är snabbheten.

Hyab har jag inte pratat med ännu.

>>strombom
Jag lindar på måfå.
Jag jobbar som cnc-operatör, har visserligen handjagat alla delar hittils till det här projektet.

Du skrev om det i ide'banken har jag för mig men var det en linjär servomotor du skulle bygga?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Linjärmotor... Som att räta ut en stegmotor helt enkelt?
Men hur löser man det med att "räfflorna" är en halv eller mindre steg förskjutna jämfört med varandra? Ser inget sådant på din konstruktion.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

flera elektromagneter som är förskutna lite i förhållande till refflorna
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

ah... naturligtvis :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

MadModder skrev:Linjärmotor... Som att räta ut en stegmotor helt enkelt?
För att det ska bli en linjär-servomotor krävs även någon form av positions-återkoppling och servo styrning av hela kalaset, det får bli ett senare problem.

Det finns visserligen linjära stegmotorer, men då ska tänderna vara betydligt smalare för att få bättre upplösningen.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Chribbe76>
Hur är "rotorn" uppbyggd?
Sak du inte alls använda någon form av magneter på rotorn, och driva den som en asynkronmotor?

Intressant projekt iallfall :tumupp:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Tanken var att jag skulle komma billit undan utan permanentmagneter för det blir ganska dyrt med en 500mm lång magneträls.
Men jag funderar på att använda magneter för att få mer kraft i den.
Oavsett magneter eller ej så driver man den inte som en asynkronmotor, snarare synkronmotor eller stegmotor.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag vet inte vad jag ville bygga, hade som mål att ha 10 neodymmagneter på rad (vända mot varandra på lagom avstånd) och sen ha spolar utanpå ett rör. sen på något sätt styra spolarna så att magnetstaven rörde sig fram och tillbaka

jag har hittat lite information som jag kanske orkar läsa någong gång. kanske kan vara intressant för någon annan också

Länk till bok

/Johan
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Tack för länken, där kan man nog hitta en hel del nyttig info.

Jag har funderat på den konstruktionen med magneter i ett rör förrut och med tanke på att den är så enkel så är jag väldigt sugen på att testa det.
Jag får nog räkna med att lägga ut minst 1000 spenn på magneter.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Om du har tur så skulle du kunna tigga till dig en trasig linjärmotor från något företag.
Skriv svar