Med andra ord en väldigt klen linjär broms.
Men avsikten är att bygga en linjär servomotor, det jag har byggt hittils är bara ett experiment för att ta reda på hur stark den färdiga motorn kommer bli.
För att motorn ska fungera bra behöver jag 8 st elektromagneter.
Tanken var att det skulle bli en billig linjärmotor utan permanentmagneter och för att förbättra styrkan tänkte jag driva spolarna med mer ström än dom tål och kompensera det med vattenkylning(det är vanligt för linjärmotorer).
Problemet är att den inte verkar bli starkare om jag matar den med mer än 12V så jag antar att kärnan är mättad alltså blir vattenkylning onödigt.
Med bara 1 elektromagnet och 12V kan den dra 12N.
Jag gissar på att motorn kan dra 2-3 gånger så mycket med 8 st elektromagneter.
Det skulle räcka för en maskin som ska fräsa kretskort men är på tok för lite för mig så den konstuktionen jag har nu ska jag inte gå vidare med.
Om jag har en liggande räls som är lite bredare och optimerar elektromagneterna till max så borde jag komma upp i c:a 60N (jag tok-gissar).
Det skulle vara ok men konstuktionen blir nog lite för jobbig så jag kanske borde använda permanentmagneter iaf, jag har inte bestämt mig ännu.

Jag kollade upp priset på Neodym-magneter(blockformade) för en motor-slaglängd på 400mm, det blev c:a 2300 kr
Men då kan man bygga en motor med grym prestanda.
En annan konstuktion jag har funderat på är att ha ett rostfritt rör fullt med runda neodym-magneter och en bussning med spolar på runt röret.
Den varianten är väldigt lätt att tillverka men troligtvis inte lika stark som med block-magneter och inte helt gratis heller.
Det finns nog inga genvägar till den perfekta linjärmotorn, smakar det så kostar det.
Nån som vet var man kan köpa billiga neodym-magneter ?