Placering på exprimentkort?
Placering på exprimentkort?
Tänk dig i i följande situvation att du har precis hittat ett fint schema på någon liten sak som du vill sätta ihop. Du ska sätta ihop detta på ett expriment kort, (sånt med avlånga kopparbanor). Hur gör du då när du ska löda ihop allting? Håller du på och klurar på hur du ska sätta ihop det under tiden du löder eller ritar du nått sort schema innan hur du ska löda ihop det hela?
---
Bytte rubrik från "En allmän fråga".
Skriv gärna något mer beskrivande till nästa gång.
//Jimmy
---
---
Bytte rubrik från "En allmän fråga".
Skriv gärna något mer beskrivande till nästa gång.
//Jimmy
---
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag som aldrig bemödar mig med att etsa kort har fått en viss vana på det där 
Jag börjar med att plocka fram de komponenter som behövs. Ofta ingår en IC i konstruktionen, då brukar jag placera denna först samtidigt som jag försöker beräkna hur mycket plats som behövs runt om kretsen för att inte slösa på exp-kortet. Innan jag löder fast den kapas kopparbanorna med ett 4mm borr, sedan löder jag fast kretsen. Därefter tar jag resten av komponenterna, brukar börja till vänster på schemat och jobba mig åt höger. Om det är möjligt avbryter jag någonstans mitt i och testar det jag gjort hittills.
Jag börjar med att plocka fram de komponenter som behövs. Ofta ingår en IC i konstruktionen, då brukar jag placera denna först samtidigt som jag försöker beräkna hur mycket plats som behövs runt om kretsen för att inte slösa på exp-kortet. Innan jag löder fast den kapas kopparbanorna med ett 4mm borr, sedan löder jag fast kretsen. Därefter tar jag resten av komponenterna, brukar börja till vänster på schemat och jobba mig åt höger. Om det är möjligt avbryter jag någonstans mitt i och testar det jag gjort hittills.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har byggt rätt mycket på labbkort. Jag föredrar dom korten med enbart runda öar. Man måste visserligen dra all tråd "för hand", med blanktråd eller isolerad efter behov, men man har å andra sidan full frihet vad gäller placering. Den mesta kabeln brukar jag dra med virtråd eller avskalad EKKX och löder den tight mot öarna hela vägen. Men det är klart att minnesbussar och liknande blir ju lite vääl omständigt. Däremot en och annan PIC med kringkomponenter har det blivit på det sättet.
Jag brukar tänka ut en grundplacering av IC först och sedan improvisera efterhand.
Jag brukar tänka ut en grundplacering av IC först och sedan improvisera efterhand.
Sökte på "program AND experimentkort" här i forumet och fick träff på bland annat detta... stripboard-magic
Jag vet att någon har länkat till ett annat program också, bara att söka vidare i forumet (undrar hur många gånger detta tips kommit upp nu
)
/PeterH
Jag vet att någon har länkat till ett annat program också, bara att söka vidare i forumet (undrar hur många gånger detta tips kommit upp nu
/PeterH
Veecad är jättebra tycker jag. Med http://tinycad.sourceforge.net/ kan du göra ett schema som enkelt exporteras och sedan importeras i Veecad.
Nu vill jag inte ta över tråden här och om det uppfattas som det ber jag om ursäkt... MEN! Det där med Tinycad och Veecad verkade jätte smidigt, dock så kommer allt fram med samma symboler när man exporterar in det till veecad? Behöver man externa filer och i så fall vart kan man hitta dom(Har sökt men enda jag kom fram till var att man KANSKE behövde libraries tror jag det var.)