Simulera encoder med-/moturs rotation via knappar?
Simulera encoder med-/moturs rotation via knappar?
Hej, går det att simulera en encoder med knappar, en knapp för medurs rotation å en för moturs. Räcker att varje knapptryckning simulerar ett steg på encodern. Om detta går att lösa relativt enkelt, kan dessa knappar samexistera med en encoder?
Mvh L
Mvh L
Självklart kan man simulera det och få det att fungera med befintliga kan man också men det är inte helt enkelt, det blir lite timer och så.
Jag hade vald en mikroprocessor för att det är enkelt för mig att programmera, jag har faktisk just gjort en encoder-dekodning till ett projekt och att sedan lägga till ett par knappar vore enkelt.
Jag hade vald en mikroprocessor för att det är enkelt för mig att programmera, jag har faktisk just gjort en encoder-dekodning till ett projekt och att sedan lägga till ett par knappar vore enkelt.
Nja... det är till en Renesas M16C och det är ju bara en dekodning av 3 st pulsgivare. Att sedan lägga till att den ska skicka ut ett pulståg beroende på vad det skickas in på enkoderna är inget större problem men färdig mjukvara kostar pengar.
I Renesas M16C kan man i övrigt programmera 2 st av Timer A (finns 5 st) till att fungera som dekodare till dessa pulståg.
I Renesas M16C kan man i övrigt programmera 2 st av Timer A (finns 5 st) till att fungera som dekodare till dessa pulståg.
Hela idéen är att man omvandlar pulstågen till upp/ner-pulser som sedan går till en räknakrets. Om den krets är annat än noll avger den pulståg och räknar mot noll.
Att göra det med logikkretsar är fullt möjligt, det blir dock lite pill, i en mikroprocessor gör man precis likadan fast då medelst ett program.
Vad jag menar är att det på Renesas M16C-processorer finns ett antal timer-funktioner och 2 av dom kan programmeras att ta emot pulstågen från encoders och räkna upp/ner automatisk.
Uppgiften kan dock lätt utföras med andra processorer.
Att göra det med logikkretsar är fullt möjligt, det blir dock lite pill, i en mikroprocessor gör man precis likadan fast då medelst ett program.
Vad jag menar är att det på Renesas M16C-processorer finns ett antal timer-funktioner och 2 av dom kan programmeras att ta emot pulstågen från encoders och räkna upp/ner automatisk.
Uppgiften kan dock lätt utföras med andra processorer.