Simulera encoder med-/moturs rotation via knappar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Simulera encoder med-/moturs rotation via knappar?

Inlägg av drlove »

Hej, går det att simulera en encoder med knappar, en knapp för medurs rotation å en för moturs. Räcker att varje knapptryckning simulerar ett steg på encodern. Om detta går att lösa relativt enkelt, kan dessa knappar samexistera med en encoder?

Mvh L
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Självklart kan man simulera det och få det att fungera med befintliga kan man också men det är inte helt enkelt, det blir lite timer och så.

Jag hade vald en mikroprocessor för att det är enkelt för mig att programmera, jag har faktisk just gjort en encoder-dekodning till ett projekt och att sedan lägga till ett par knappar vore enkelt.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Lät spännande, jag har dock noll koll på microkontrollers, har bara använt färdigproggade sådana :( Är det ngt Du kan dela med dig av som jag kan ha nytta av? Kan programmera kontrollers om jag har koden.

Mvh L
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... det är till en Renesas M16C och det är ju bara en dekodning av 3 st pulsgivare. Att sedan lägga till att den ska skicka ut ett pulståg beroende på vad det skickas in på enkoderna är inget större problem men färdig mjukvara kostar pengar.

I Renesas M16C kan man i övrigt programmera 2 st av Timer A (finns 5 st) till att fungera som dekodare till dessa pulståg.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Hängde inte riktigt med där men får väl ta å läsa på om mikrokontrollers å försöka lösa det på egen hand. Om det inte finns en färdig produkt man kan köpa för ändamålet.
Senast redigerad av drlove 18 juni 2008, 23:47:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hela idéen är att man omvandlar pulstågen till upp/ner-pulser som sedan går till en räknakrets. Om den krets är annat än noll avger den pulståg och räknar mot noll.

Att göra det med logikkretsar är fullt möjligt, det blir dock lite pill, i en mikroprocessor gör man precis likadan fast då medelst ett program.

Vad jag menar är att det på Renesas M16C-processorer finns ett antal timer-funktioner och 2 av dom kan programmeras att ta emot pulstågen från encoders och räkna upp/ner automatisk.

Uppgiften kan dock lätt utföras med andra processorer.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Tack för alla svar, men med noll koll på microkontrollers så förstår jag långt från allt. Men ska göra ett försök att förstå iaf :)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ignorera ovan utalande :) Har läst på om microkontrollers och har löst det med ett BASIC stamp, funkar klockrent! Fick t.o.m. till autorepeat på knapparna osv. Även lyckats implementera en extra encoder i kretsen, mycket nöjd. Förstår inte att jag inte anv mikrokontrollers tidigare, de är ju grymma.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jupp, vist är de ;-) Det är ju anledningen till att de är så populäre.
Skriv svar