Batteriseparator / avskiljare /isolator!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Batteriseparator / avskiljare /isolator!

Inlägg av Bosen »

Kärt barn har många namn! :)

I min cadillac så vill jag ha 2 batterier. Ett batteri för bilens elsystem och ett batteri för stereon. Min första tanke va faktiskt att ha 2 separata elsystem med varsin generator, men jag fick höra att om man använder en batteriseparator så funkar det utmärkt med bara en generator. Det jag fick höra va att denna batteriseparator laddar startbatteriet i första hand, och när det är fullt så laddas stereobatteriet osv. Denna batteriseparator skulle kosta runt 400:-.

Jag började leta efter denna produkt men behöver nu hjälp från er på mitt favoritforum för att lösa problemet.

Det finns skiljerelä: http://www.blekingebilradio.se/ShowProd ... 84&cat=183
men på detta forum så snackas det om att man inte ens behöver så krftigt relä: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=33756
Jag funderade genast på att använda dubbla 30A biltema-reläer paralellkopplade, vilket borde ge 60A...har jag fel???
Problemet som jag ser det är att båda batterierna är inkopplade när man kör... har man då lite dåligt med ström i stereobatteriet, då prioriteras väl det eller??? det är ju inte bra... startbatteriet skall ju alltid prioriteras.

Sen finns det en uppsjö av diodbasserade batteriisolatorer, men där sägs det att det är för mycket spänningsfall... men gör det så mycket.
Om man läser om denna så skall det va mycket mindre spänningsfall: http://www.italnordic.se/Products/Produ ... emId=57698

Sedan finns det en liten kombination, som verkar passa mig bättre: http://www.elmco.se/batteriseparator-120a-p-51.html

Men då undrar jag... går det att bygga själv???

Kom igen nu.... jag hoppas att det blir mycket diskussion i denna tråden så man får klarhet i allt :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skulle ju inte vara så svårt att göra en spänningsavkänning som drar ett relä när spänningen kommer över ett visst värde och släpper reläet när det understiger ett annat, lite lägre, värde.

Att skulle ha en µC till detta tror jag inte på, en op-amp i schmitt-trigger koppling däremot samt en spänningsreferens + det lösa, sedan borde det vara biff.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Ursäkta min okunnighet, men har någon något tips om var jag kan läsa om "op-amp i schmitt-trigger koppling"??? Eller orkar någon förklara lite här?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite grundläggande.
Mycket användbar

Då har du lite att börja med.

Om man lägger till en spänningsreferens (kolla hos ELFA t.ex.) kan man beräkna tillslag- och frånslag-spänningerna, driver man sedan en transistor som i sin tur driver reläet... då är saken klar.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

På andra sidan som Icecap länkade till så fanns det så man kunde fylla i olika värden. Jag laborerade lite utan igentligen veta vad jag gjorde och fick fram något som i mina ögon borde funka: Bild

Kommentarer?!?!
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag kom på själv att jag kan ju inte ha en spänningsreferens som är så hög... får beräkna om detdär :)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Hmm... jag får inte till det.... Vref måste ju igentligen vara lägre än vad batteriet kan sjunka till, eller har jag fel??? Igentligen borde jag ha en Vref på 10V eller nåt... men det får jag inte ihop....

Kommentarer???
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Problemet är väll att Vref kommer matas från bilens primära batteri?
Och din tillslagspunkt är ju egentligen ca 99% av spänningen i vref, som kommer stiga med batteriets laddning, så det kommer alltid vara draget.

Jag skulle inte heller våga ligga så nära matningsspänningarna, fast att vissa OP idag klarar "rail to rail" utan problem.

Jag skulle funderat på om inte några zenerdioder hade varit en ide för att få en referens som ligger på 13.6V.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Det är väl därför Icecap föreslog att jag skulle kolla på ELFA efter en spänningsreferens för att hålla spänningen på konstant nivå misstänker jag.

Men går det ha en Vref på säg 5v och på något sätt räkna fram resterande komponenter???

kan det vara så att Icecap menade att man sätter en OP-amp på Vref för att få upp spänningen till en lagom nivå?

Om det är någon som kan lite om bil/båt batterier och liknande. Vilken tillslagspunkt och frånslagspunkt borde jag ligga på?

Min generator är på 63A. Vad tror ni då om att använda dubbla 30A "biltemareläer" paralellkopplade istället för att köpa ett "dyrt" kraftigt relä?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Swedol har 70 A relä, så slipper du parallellkoppla.
Ligger nånstans runt 80 kr.

Kjelle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man tar t.ex. en LM4040BIM3-2.5 (ELFA 73-267-36), då har man 2,5V som är stabila. Det är en shunt-regulator, alltså ska man ha en pull-up till matningen.

Sedan avkänner man inkommande batterispänning med en lämplig spänningsdelare och sedan borde resten bara vara att bygga.

Svårast är nog att specificera exakt vilka spänningar som gäller men där kan man gå en medelväg: Koppla styrningen till tändningen så att när bilen har tändning OCH spänningen är hög nog, DÅ kan den koppla till.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

här anges det att man kan använda en potentiometer som spänningsdelare: http://www.nordichardware.se/Artiklar/? ... =37&page=2 duger det?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Eftersom du inte tömt startbatteriet så behöver det väl knappast prioriteras.
Har du bara en hyfsad generator så kommer spänningen upp till en bit över 13V väldigt snart efter att den börjar ladda, och då töms inte startbatteriet men radiobatteriet laddas vad det orkar ta emot.
Så ett någorlunda stort relä som kopplar ihop batterierna när generatorn har börjat ladda.
Det har funkat förr och kommer mest troligt göra det igen.

Förövrigt kan du skicka laddströmmen till radiobatteriet genom lite tunnare sladdar så prioriteras startbatteriet automatiskt.
Eller om det är i bagaget är det redan ordnat.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

nja... stor motor behöver mycket ström vid start! Dessutom drar halvljuset lite ström och ibland så används elfläkt för att kyla ned motor... elfläkte skulle jag iof kunna koppla till stereobatteriet... men jag vill att startbatteriet alltid skall prioriteras!
det är lite svårt att förklara, men det behövs mycket ström för att starta motorn, tro mig! 500cui (8,2 liter)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I fordon ska man så långt det bara går undvika allt som kan glappa, få fukt och allmänt skita sig. Använd inte potentiometer om du kan släppa!
Skriv svar