I min cadillac så vill jag ha 2 batterier. Ett batteri för bilens elsystem och ett batteri för stereon. Min första tanke va faktiskt att ha 2 separata elsystem med varsin generator, men jag fick höra att om man använder en batteriseparator så funkar det utmärkt med bara en generator. Det jag fick höra va att denna batteriseparator laddar startbatteriet i första hand, och när det är fullt så laddas stereobatteriet osv. Denna batteriseparator skulle kosta runt 400:-.
Jag började leta efter denna produkt men behöver nu hjälp från er på mitt favoritforum för att lösa problemet.
Det finns skiljerelä: http://www.blekingebilradio.se/ShowProd ... 84&cat=183
men på detta forum så snackas det om att man inte ens behöver så krftigt relä: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=33756
Jag funderade genast på att använda dubbla 30A biltema-reläer paralellkopplade, vilket borde ge 60A...har jag fel???
Problemet som jag ser det är att båda batterierna är inkopplade när man kör... har man då lite dåligt med ström i stereobatteriet, då prioriteras väl det eller??? det är ju inte bra... startbatteriet skall ju alltid prioriteras.
Sen finns det en uppsjö av diodbasserade batteriisolatorer, men där sägs det att det är för mycket spänningsfall... men gör det så mycket.
Om man läser om denna så skall det va mycket mindre spänningsfall: http://www.italnordic.se/Products/Produ ... emId=57698
Sedan finns det en liten kombination, som verkar passa mig bättre: http://www.elmco.se/batteriseparator-120a-p-51.html
Men då undrar jag... går det att bygga själv???
Kom igen nu.... jag hoppas att det blir mycket diskussion i denna tråden så man får klarhet i allt

