Värmeväxlare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Värmeväxlare?

Inlägg av gvs »

Jag funderar på hur man lättast bygger en värmeväxlare. Jag vill utnyttja värmen i rökgaser från en gasol- eller fotogenlåga för att värma luft som jag sedan leder in i båten. Det finns givetvis färdiga värmare att köpa, med det gemensamma att de alla har ett högt pris. Finns även enklare varianter, typ denna: http://www.pan2000.se/svenska/index.html
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vad säger försäkringen om detta vid ev. en brand? har hört nått om att endast dieselvärmare får eftermonteras i båtar!??!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mobil enhet som du sätter i land? (liten risk)
Värmeväxlare går väl annars att ordna med Al-skivor och Cu-rör ..?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det ser jag inte som ett problem, billig båt och liten risk... Orkar inte läsa villkoren nu, men jag har svårt att tro att man inte får eftermontera annat.

Vad tror ni om att sätta en sådan här i anslutning till ett förbränningsrum?
Då är det ju lätt att sedan leda ut rökgaserna.

Bild

Ytterliggare en idé:

Ta en sådan här:

Bild
och byt glaset mot en sådan här:
Bild
(rör med kylflänsar). Sedan förlänger man skorstenen så att man kan leda ur röken.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vanliga kylflänsar med lite dignitet funkar mycket bra
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Syrgas måste in, rökgaser ut. Om man inte vill kvävas långsamt i sömnen..
Dessutom kan man lika gärna sätta värmeväxlaren mitt i rökgaserna.
Och om man vill ha riktig effekt så ser man till att rökgaserna förbränns mha temperatur på 800°C.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

I kraft/värmeindustrin används ibland roterande luft/luft värmeväxlare till sådant. Dom kallas ibland ljungströmsförvärmare eller regenerativavärmeväxlare(?). Jag har sett sådana i en del ventilationsystem också.

//Alexandwer
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Planeringen går frammåt. Problemet just nu är att få tag på 2mm kopparplåt, finns en modelljärnvägsbutik i Jönköping och Örebro som har det till vettigt pris, men de har inte öppet så ofta.

Just nu brottas jag även med en konstruktionsfråga:

Hur får man bra drag i skorstenen? Problemet är att arean för röken att gå genom värmeväxlaren kommer att bli mycket mindre än den tänkta arean på skorstenen, är det bra för att få drag i spisen? Ska jag tänka om och ha en smalare skorsten?

Ett snabbt räkneexempel ger att en skrosten på 60 mm diameter motsvarar arean av ca 50 st 10 mm kopparrör! Givetvis kan jag inte ha så många kopparrör.....
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Ett snabbt räkneexempel ger att en skrosten
> på 60 mm diameter motsvarar arean av ca
>50 st 10 mm kopparrör!

Räcker inte !
Vid all strömnand medium står skikt närmast avdelande vägg stilla.

För att ersätta ett grovt rör med flera mindre
med samma tryckfall krävs det flera rör än bara motsvarande area.

Vad jag minns för vatten krävdes dett 4 st 50 mm rör för att ersätta ett 100 mm rör......
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Troligen så, men faktorn är väl högre än 4 * 50 vissavi 100mm...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jag får det till att 4 st 50mm rör (antar att du menar diameter) har lika stor tvärsnittsarea som ett 100mm rör.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Arean på ett 100mm rör = 7854mm2
Arean på 4st 50mm rör = 7854mm2

Arean på ett 60mm rör = 2827mm2
Arean på 50st 10mm rör =3927mm2

Det borde räcka tycker jag

Edit: Var lite sen....
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tänk på att av de 10 millimeterna går en stor del bort i godstjocklek!

Men åter till frågan, får man vettigt drag om den lilla arean i rören sedan ökas några gånger då man når skorstenen ca 100 mm högre upp?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Hej,
Kan du rita en enkel skiss hur du tänkt? Lättare att ge förslag då.

PS. Går att ladda upp bilder gratis på t.ex www.geting.se
xxargs

Inlägg av xxargs »

10 mm rör låter väldigt lite - stick till krauta och kanske tom. biltema etc. och titta på vattenledningsrör - finns i olika dimmensioner.

skall du ha drag så är första villkoret att rökplymen inte kyls för mycket, nästa att du har lite sträcka rakt upp i skorstenen så att du får en pelare med varm, lättare luft - det är detta som är drivkraften för draget. ju varmare gaser, ju kortare skorsten krävs för samma drag, så det fins lite att optimera.

med smala rör så får du en stor andel stillastående film längs ytorna som tröga ned strömningarna - därav undvika smala millimetrar på rören.

spaltverkan och avkylningen gör också att det inte blir någon förbränning av resterande gaserna av den delen av låga som når rören - det måste brinna färdigt innan

Nästan alla kompakta diesel/bensin/gasolbrännar för fordonsbruk har fläktar som sköter om både värmeväxleriet och luftförsörjning till lågan då det är nästan omöjligt att få till drag övh. med den rördragningen som sker.

tänk på att det krävs luft och bildas 24 m^3 avgaser per kilo gasol/fotogen, med 20% luftöverskott runt 34m^2 avgaser - är avgaserna typ 300 grader varma så handlar det om dubbla volymen som skall trasporteras i rören - ännu mera ju varmare dessa är.

bränntakten är alltså viktig parameter på hur grova diametrar det behövs.

man får ut ungefär 13 kWh värme per kg gasol och ca 11 kWh/kg vid fotogen/diesel - före värmeväxlare... man kanske kan få ut ett par kWh/kg bränsle till i värme om man kondenserar ut fukten ur rökgaserna.
Skriv svar