Värmeväxlare?
Värmeväxlare?
Jag funderar på hur man lättast bygger en värmeväxlare. Jag vill utnyttja värmen i rökgaser från en gasol- eller fotogenlåga för att värma luft som jag sedan leder in i båten. Det finns givetvis färdiga värmare att köpa, med det gemensamma att de alla har ett högt pris. Finns även enklare varianter, typ denna: http://www.pan2000.se/svenska/index.html
Det ser jag inte som ett problem, billig båt och liten risk... Orkar inte läsa villkoren nu, men jag har svårt att tro att man inte får eftermontera annat.
Vad tror ni om att sätta en sådan här i anslutning till ett förbränningsrum?
Då är det ju lätt att sedan leda ut rökgaserna.

Ytterliggare en idé:
Ta en sådan här:

och byt glaset mot en sådan här:

(rör med kylflänsar). Sedan förlänger man skorstenen så att man kan leda ur röken.
Vad tror ni om att sätta en sådan här i anslutning till ett förbränningsrum?
Då är det ju lätt att sedan leda ut rökgaserna.

Ytterliggare en idé:
Ta en sådan här:

och byt glaset mot en sådan här:

(rör med kylflänsar). Sedan förlänger man skorstenen så att man kan leda ur röken.
Planeringen går frammåt. Problemet just nu är att få tag på 2mm kopparplåt, finns en modelljärnvägsbutik i Jönköping och Örebro som har det till vettigt pris, men de har inte öppet så ofta.
Just nu brottas jag även med en konstruktionsfråga:
Hur får man bra drag i skorstenen? Problemet är att arean för röken att gå genom värmeväxlaren kommer att bli mycket mindre än den tänkta arean på skorstenen, är det bra för att få drag i spisen? Ska jag tänka om och ha en smalare skorsten?
Ett snabbt räkneexempel ger att en skrosten på 60 mm diameter motsvarar arean av ca 50 st 10 mm kopparrör! Givetvis kan jag inte ha så många kopparrör.....
Just nu brottas jag även med en konstruktionsfråga:
Hur får man bra drag i skorstenen? Problemet är att arean för röken att gå genom värmeväxlaren kommer att bli mycket mindre än den tänkta arean på skorstenen, är det bra för att få drag i spisen? Ska jag tänka om och ha en smalare skorsten?
Ett snabbt räkneexempel ger att en skrosten på 60 mm diameter motsvarar arean av ca 50 st 10 mm kopparrör! Givetvis kan jag inte ha så många kopparrör.....
>Ett snabbt räkneexempel ger att en skrosten
> på 60 mm diameter motsvarar arean av ca
>50 st 10 mm kopparrör!
Räcker inte !
Vid all strömnand medium står skikt närmast avdelande vägg stilla.
För att ersätta ett grovt rör med flera mindre
med samma tryckfall krävs det flera rör än bara motsvarande area.
Vad jag minns för vatten krävdes dett 4 st 50 mm rör för att ersätta ett 100 mm rör......
> på 60 mm diameter motsvarar arean av ca
>50 st 10 mm kopparrör!
Räcker inte !
Vid all strömnand medium står skikt närmast avdelande vägg stilla.
För att ersätta ett grovt rör med flera mindre
med samma tryckfall krävs det flera rör än bara motsvarande area.
Vad jag minns för vatten krävdes dett 4 st 50 mm rör för att ersätta ett 100 mm rör......
-
- Inlägg: 8444
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
- Anahka1975
- Inlägg: 1295
- Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
- Ort: Säffle
Hej,
Kan du rita en enkel skiss hur du tänkt? Lättare att ge förslag då.
PS. Går att ladda upp bilder gratis på t.ex www.geting.se
Kan du rita en enkel skiss hur du tänkt? Lättare att ge förslag då.
PS. Går att ladda upp bilder gratis på t.ex www.geting.se
10 mm rör låter väldigt lite - stick till krauta och kanske tom. biltema etc. och titta på vattenledningsrör - finns i olika dimmensioner.
skall du ha drag så är första villkoret att rökplymen inte kyls för mycket, nästa att du har lite sträcka rakt upp i skorstenen så att du får en pelare med varm, lättare luft - det är detta som är drivkraften för draget. ju varmare gaser, ju kortare skorsten krävs för samma drag, så det fins lite att optimera.
med smala rör så får du en stor andel stillastående film längs ytorna som tröga ned strömningarna - därav undvika smala millimetrar på rören.
spaltverkan och avkylningen gör också att det inte blir någon förbränning av resterande gaserna av den delen av låga som når rören - det måste brinna färdigt innan
Nästan alla kompakta diesel/bensin/gasolbrännar för fordonsbruk har fläktar som sköter om både värmeväxleriet och luftförsörjning till lågan då det är nästan omöjligt att få till drag övh. med den rördragningen som sker.
tänk på att det krävs luft och bildas 24 m^3 avgaser per kilo gasol/fotogen, med 20% luftöverskott runt 34m^2 avgaser - är avgaserna typ 300 grader varma så handlar det om dubbla volymen som skall trasporteras i rören - ännu mera ju varmare dessa är.
bränntakten är alltså viktig parameter på hur grova diametrar det behövs.
man får ut ungefär 13 kWh värme per kg gasol och ca 11 kWh/kg vid fotogen/diesel - före värmeväxlare... man kanske kan få ut ett par kWh/kg bränsle till i värme om man kondenserar ut fukten ur rökgaserna.
skall du ha drag så är första villkoret att rökplymen inte kyls för mycket, nästa att du har lite sträcka rakt upp i skorstenen så att du får en pelare med varm, lättare luft - det är detta som är drivkraften för draget. ju varmare gaser, ju kortare skorsten krävs för samma drag, så det fins lite att optimera.
med smala rör så får du en stor andel stillastående film längs ytorna som tröga ned strömningarna - därav undvika smala millimetrar på rören.
spaltverkan och avkylningen gör också att det inte blir någon förbränning av resterande gaserna av den delen av låga som når rören - det måste brinna färdigt innan
Nästan alla kompakta diesel/bensin/gasolbrännar för fordonsbruk har fläktar som sköter om både värmeväxleriet och luftförsörjning till lågan då det är nästan omöjligt att få till drag övh. med den rördragningen som sker.
tänk på att det krävs luft och bildas 24 m^3 avgaser per kilo gasol/fotogen, med 20% luftöverskott runt 34m^2 avgaser - är avgaserna typ 300 grader varma så handlar det om dubbla volymen som skall trasporteras i rören - ännu mera ju varmare dessa är.
bränntakten är alltså viktig parameter på hur grova diametrar det behövs.
man får ut ungefär 13 kWh värme per kg gasol och ca 11 kWh/kg vid fotogen/diesel - före värmeväxlare... man kanske kan få ut ett par kWh/kg bränsle till i värme om man kondenserar ut fukten ur rökgaserna.