Hur använder man avrdude och gcc-avr i ubuntu?
Hur använder man avrdude och gcc-avr i ubuntu?
Någon vänlig person som skulle kunna hjälpa mig?
Problem:
Jag har en Avrisp MK2 och avänder ubuntu, Men jag förstår mig inte på hur man ska använda de olika programen.
Ska man skriva ett "program" i ex pico och kompilera bara med gcc-avr? eller skriver man allt i gcc-avr?
sen när man ska programmer en µc hur använder man avrdude?
Jag är helt grön på detta så alla tips uppskattas
tack på förand
/ petter
Problem:
Jag har en Avrisp MK2 och avänder ubuntu, Men jag förstår mig inte på hur man ska använda de olika programen.
Ska man skriva ett "program" i ex pico och kompilera bara med gcc-avr? eller skriver man allt i gcc-avr?
sen när man ska programmer en µc hur använder man avrdude?
Jag är helt grön på detta så alla tips uppskattas
tack på förand
/ petter
Man skriver "allt" i en Makefile som sedan anropas med make i terminalen. Vad som normalt behöver skrivas/ändras till "rätt" i makefilen är : typ av processor, frekvensen på processorn, typ av programmerare, vilken port programmeraren sitter i och namnet på de filer som skall kompileras. Allt detta beskrivs i den medföljande exempel makefilen som kopieras och anpassas efter ditt projekt.
EDIT: Man kan givetvis även göra alt själv och skriva varje kommando i terminalen men det är bättre att använda make för att slippa göra fel...
EDIT: Man kan givetvis även göra alt själv och skriva varje kommando i terminalen men det är bättre att använda make för att slippa göra fel...
- jonnorberg
Rent praktiskt (är det inte det vi svarat på redan?) så anpassar du Makefile efter ditt projekt och skriver dina C program i valfri texteditor. Håll makefile och alla projektets filer (*.c och *.h + eventuell asm) i samma katolg, sedan skriver du *make* i terminalfönstret. Om nu allt är konfigurerat rätt i Makefilen så kommer filerna att kompileras och programmeras in i processorn.
Du kan även dela upp så att man först kör kompilering och sedan programmering, se default makefile för mer information, eller använd Mfile http://www.sax.de/~joerg/mfile/ för att skapa Makefilen via ett enkelt gränssnitt.
Du kan även dela upp så att man först kör kompilering och sedan programmering, se default makefile för mer information, eller använd Mfile http://www.sax.de/~joerg/mfile/ för att skapa Makefilen via ett enkelt gränssnitt.