Jag gillar vad de skriver: nu kan man bygga datorer som startat direkt...
Det har man ju klarat av ett tag, man ska då använda FRAM, skillnaden är dock att med den nya "grejen" kan man få mindre minneskapsler då varje minnescell blir mindre.
Det går att göra sådana datorer med MRAM också. Fast riktigt så super enkelt är det itne. man kommer behöva göra om CPU arkitekturerna rätt ordenkligt för att det ska gå att bara dra ur strömmen. men det är inte så svårt att göra datorer helt utan bootup time om man bara använder ett kommando för att stänga av datorn.
Det är tufft använder sig av fenomenet hysteres, vilket lustigt nog tidigare mest varit en annoyance när det uppstår praktiskt.
Förhoppningsvis kommer instant on-PC:s vara bland de mindre häftiga man kan göra iom detta. Det är inte varje dag man upptäcket en ny passiv elekronisk komponent, och det bör få stor betydelse. De inblandade kommer nog att ha ett nobelpris att hämta ut i framtiden.
Men hur ofta utnyttjar man snabb-boot-feature'n då? Med en windoze-burk måste man ju hård-reboota om den ändå för att nollställa så att säga och köra man *nix så startar man ju aldrig om... skulle väl vara mac då, men även den gamla iBook som jag sitter på nu bootar ju nog snabbt
Vinsten kanske ligger i inbyggt minne och för embedded-applikationer... och då strömmen går för vanliga datorn förstås.
Enda problemet var att man inte kunde läsa själva artikeln, man var ju tvungen att betala
Skulle bli dyrt för mig att bara göra betalningen, plus att jag inte riktigt litar på betalningssystemen.
Tycker det verkar bli fel någon gång per år i snitt.
Jag stänger aldrig av min dator, sätter den i standby bara och då drar den ca 1W, bootar på 3 sekunder direkt tillbaka där jag var. Bootar om varannan vecka ungefär annars blåskärmar den för det är nån drivrutin som har minnesläcka (kör XP)