Memristor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Memristor

Inlägg av BEEP »

Found: the missing circuit element

Edit:
Jag har ändrat länken.
Senast redigerad av BEEP 10 maj 2008, 10:43:30, redigerad totalt 1 gång.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ohh.. häftigt, en resistans-kondensator ungefär.. :humm:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En kapacitiv varistor?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag gillar vad de skriver: nu kan man bygga datorer som startat direkt...

Det har man ju klarat av ett tag, man ska då använda FRAM, skillnaden är dock att med den nya "grejen" kan man få mindre minneskapsler då varje minnescell blir mindre.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Det går att göra sådana datorer med MRAM också. Fast riktigt så super enkelt är det itne. man kommer behöva göra om CPU arkitekturerna rätt ordenkligt för att det ska gå att bara dra ur strömmen. men det är inte så svårt att göra datorer helt utan bootup time om man bara använder ett kommando för att stänga av datorn.
LaFayette

Inlägg av LaFayette »

Det är tufft använder sig av fenomenet hysteres, vilket lustigt nog tidigare mest varit en annoyance när det uppstår praktiskt.

Förhoppningsvis kommer instant on-PC:s vara bland de mindre häftiga man kan göra iom detta. Det är inte varje dag man upptäcket en ny passiv elekronisk komponent, och det bör få stor betydelse. De inblandade kommer nog att ha ett nobelpris att hämta ut i framtiden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nåja, den blev ju "hittat" 1971 men har först blivit tillverkad nu så himla ny grej är det ju inte.

Men visst ska det bli kul att se vad det kommer att medföra.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Hehe ganska jobbigt ifall man startade om datorn för att få den att tappa allt minne =)
/Jon
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Men hur ofta utnyttjar man snabb-boot-feature'n då? Med en windoze-burk måste man ju hård-reboota om den ändå för att nollställa så att säga och köra man *nix så startar man ju aldrig om... skulle väl vara mac då, men även den gamla iBook som jag sitter på nu bootar ju nog snabbt :wink:
Vinsten kanske ligger i inbyggt minne och för embedded-applikationer... och då strömmen går för vanliga datorn förstås.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Jag håller med. Det käns lite 90tal att hålla på och starta om datorn mer än en gång i månaden..
valmet

Inlägg av valmet »

Detta är århundradets uppfinning, ungefär som då man uppfann transistorn

Free you mind - vi kan förutspå lika mycket nu om vad memristorn kommer att användas till som man på 50 talet kunde om transistorn...
probe

Inlägg av probe »

Hmmm.. nej....
nanopile

Inlägg av nanopile »

Enda problemet var att man inte kunde läsa själva artikeln, man var ju tvungen att betala :(
Skulle bli dyrt för mig att bara göra betalningen, plus att jag inte riktigt litar på betalningssystemen.
Tycker det verkar bli fel någon gång per år i snitt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag stänger aldrig av min dator, sätter den i standby bara och då drar den ca 1W, bootar på 3 sekunder direkt tillbaka där jag var. Bootar om varannan vecka ungefär annars blåskärmar den för det är nån drivrutin som har minnesläcka (kör XP)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

@nanopile
Artikeln var läsbar när jag gjorde inlägget så jag har letat fram en annan sida som förhoppningvis inte börjar ta betalt.
Skriv svar