FFT Pic

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
fruce

FFT Pic

Inlägg av fruce »

Hej!

Någon som vet någon bra sida om hur man gör en FFT med en PIC alltså plockar ut frekvensinnehållet från en signal. (Fast Fourier Transform)

Mvh Christian
probe

Inlägg av probe »

Finns många råd och dåd på nätet om detta. Frågan är hur snabbt, hu r lång dataserie och så vidare. Svårt att få någon enorm hastighet på detta med 8-bitars picar då de är just 8-bitars och har lite ont om minne och så... Skall du köra FFT med lite hastighet OCH vill kunna programmera detta i C så rekomenderar jag R8C istället då det är mycket lättare att få hygglig fart på detta i den samt att de är rätt billiga också.

Självklart så har du kraftigare picar också, och även andra fabrikat. Utbudet är stort... Personligen skulle jag valt någon lite kraftigare sak med mer minne och gärna 32-bitars kärna för att slippa slita med rätt bökig optimering med att göra det i asm på en 8-bitars.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Chan har gjort fft för AVR. Visserligen inte svar på din fråga men kanske av intresse ändå...
grubs

Inlägg av grubs »

BJ

Inlägg av BJ »

Texten finns ju där, men är det nån som vet var man hittar programmet som det står om?

Complete source code for this article and freeware for the PIC17C756 in-circuit programmer is available via the Circuit Cellar Web site.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

CC är en betalsida... Man ska vara betalande medlem för att ladda ner.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

BJ

Inlägg av BJ »

Icecap: Jaha... Ok.

Sodjan: Där fanns det ju. Tack. :)
fruce

Inlägg av fruce »

Ouff ....svårt där med assembler men jag får nog trots allt köra på det. Ska ha bort det grafiska och bara använda resultatet av FFT. Tack för hjälpen iaf. Är öppen för fler förslag.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Jag läste för ett tag sen om Goertzel. Den verkar intressant om man bara är intresserad av en viss frekvens, men jag kan inte garantera dess bu eller bä då jag inte har läst mer än inledningen.
Skriv svar