Behöver tips ang. hembyggd "UPS"
Behöver tips ang. hembyggd "UPS"
Hejsan!
Har just nu ett litet behov av att bygga en liten UPS, då jag känner att strömavbrotten och säkringarna som ständigt går av diverse orsaker är lite irriterande.
Datorn i fråga är baserad på ett Mini-ITX moderkort med C7-processor på 1GHz, passiv kylning. Beräknar att hela paketet kommer sluka runt 35-40watt.
Nätagget kommer troligtvis bli ett sånt här, så jag slipper växelriktaren. Största problemet är just nu triggningsmekanismen och batteriet.
Batteriet har jag egentligen ingen aning om vad jag vil ha, tänkte först på en blyaccumulator, men eftersom datorn troligtvis kommer få vara med om ett antal flyttar så vet jag inte hur mycket man kan lita på att syran inte hittar en väg ut. Därför att jag sneglat på Gel-batterer, men är dem något att ha?
Triggningsmekanismen är jag ännu mer borta på. Funderade först på ett relä, men de är nog lite överdrivet långsamma på att koppla om? Så en transistorbaserad lösning kanske skulle fungera bättre? Men jag misstänker att det inte skulle bli snabbt nog heller, så en kondensator kanske behövs? Och isf. hur stor och är den bara att koppla på innan PSU'n?
Kanske lite luddiga frågar, så skrik till om det är något jag missat!
Tack på förhand (=
Har just nu ett litet behov av att bygga en liten UPS, då jag känner att strömavbrotten och säkringarna som ständigt går av diverse orsaker är lite irriterande.
Datorn i fråga är baserad på ett Mini-ITX moderkort med C7-processor på 1GHz, passiv kylning. Beräknar att hela paketet kommer sluka runt 35-40watt.
Nätagget kommer troligtvis bli ett sånt här, så jag slipper växelriktaren. Största problemet är just nu triggningsmekanismen och batteriet.
Batteriet har jag egentligen ingen aning om vad jag vil ha, tänkte först på en blyaccumulator, men eftersom datorn troligtvis kommer få vara med om ett antal flyttar så vet jag inte hur mycket man kan lita på att syran inte hittar en väg ut. Därför att jag sneglat på Gel-batterer, men är dem något att ha?
Triggningsmekanismen är jag ännu mer borta på. Funderade först på ett relä, men de är nog lite överdrivet långsamma på att koppla om? Så en transistorbaserad lösning kanske skulle fungera bättre? Men jag misstänker att det inte skulle bli snabbt nog heller, så en kondensator kanske behövs? Och isf. hur stor och är den bara att koppla på innan PSU'n?
Kanske lite luddiga frågar, så skrik till om det är något jag missat!
Tack på förhand (=
- jonnorberg
Min säkert 20 år gamla 500 VA Uvecon har en fetstor laddare på säkert nära 1 kW så att den snabbt kan ladda batteriet och mata växelriktaren med full effekt samtidigt - den lösningen kräver en väldigt välkontrollerad laddare med låg AC-rippel oavsett lastkaraktär från växelriktaren - en dyr lösning...slaeshjag skrev:Slits inte batterierna om man har en konstant icke-anpassad ström över dem? Och är det någon risk för syralekage från blyackar pga. kraftig lutning osv?
Fiskars (1250 VA) som jag kom över nyligen för en struntsumma (med hyffsat friska batterier!) verkar ha en likriktardel på betydligt högre spänning än dom 5 seriekopplade 12-voltsbatterierna som matar själva växelriktaren och en separat välkontrollerad ganska klen laddade för att sköta just och enkom batterierna.
Med fiskars metod och diodihopkoppling från batteri resp. likriktare så kan man ha en ganska 'dålig' likriktare som matar växelriktardelen under normaldrift med låg krav på noggran reglering och vid strömbortfall så tar den strömmen från batterierna vid lite lägre spänningsnivå.
båda är sinusvåg-växelriktare - fiskars av switchad model och hyffsad verkningsgrad medans Uvecon är av gammal klass AB-förstärkar typ med trafo på utgången och följdaktligen går ganska varmt.
Ingen av dessa har 'bypass' som låter nätströmmen gå rakt igenom i normalläget och kopplar in växelriktaren först vid avbrott som billigare växelriktare brukar ha (sk SPS). utan ovanstående är 'äkta' UPS med en växelriktare som driver lasten hela tiden i alla lägen.
fiskars går dessutom att hänga på extra batterier samt 'tvångstartas' utan tillgång till 230-elnät, vilket inte är självklart när det gäller UPS/SPS