Tryckavkännare?
Tryckavkännare?
Godagens!
Har letat ett tag nu efter en grej jag kan koppla in på mitt lufttryckssystem för att sedan kunna mäta men en µC vad det är för tryck.
Vet någon en bra sådan komponent?
Jag ska ha upp till 10 bar.
Edit: Märkte att frågan behövdes iaf.
//Emil
Har letat ett tag nu efter en grej jag kan koppla in på mitt lufttryckssystem för att sedan kunna mäta men en µC vad det är för tryck.
Vet någon en bra sådan komponent?
Jag ska ha upp till 10 bar.
Edit: Märkte att frågan behövdes iaf.
//Emil
-
En sån här kanske:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20435438
Finns på de flesta butiker.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20435438
Finns på de flesta butiker.
Mm, har kollat på en sån men den drivs på 240V. 
Kompressorn jag har drivs på 12V så kör via ett PC nätagg för att driva den.
Kompressorn: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21102425
Edit: Kan man få den att fungera iaf?
//Emil

//Emil
-
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag köpte exakt en såndär tryckströmbrytare på biltema. Ingen matning. Den är helt och hållet mekanisk. Den funkar garanterat. 
Glöm bara inte att avlastningsventilen inte har någon koppling alls till röranslutningarna, utan det är en egen anslutning på sidan om för 6mm stålrör , med klämringsmontage.

Glöm bara inte att avlastningsventilen inte har någon koppling alls till röranslutningarna, utan det är en egen anslutning på sidan om för 6mm stålrör , med klämringsmontage.
Hajade till lite när jag såg tråden för ett tag sedan och denna kompressor - 17 bar för under en hundring! - har inte sett någon kompressor av 230V typ som ens kommer i närheten av detta eller har massa säkerhetsventiler och tryckbrytare som förhidrar detta. (tillhörande tryckluftstuberna brukar bara vara provade till 15 bar - man verkar köra generellt 1.5 ggr max arbetstryck som provtryck, även när det handlar om 300-barstuber)Korken skrev:Mm, har kollat på en sån men den drivs på 240V.
//Emil
Så, jag när jag var förbi klas i sjön så följde det med en sådan hem och så fram med mejseln...
första frågan ställer sig är hur i h****te skulle den överleva 10 minuters kontinuerligt drift utan att brinna upp (nej, jag har inte provat ännu, den blir pinkjummen redan efter 15-30 sekunders drift...)
nästa konstaterande är att lagrerna är av glidtyp och smorda med grafitpulver samt utväxlad med plastdrev mot motorn - och allt är tämligen glappt redan från början - inga 1k driftimmar här inte, snarare får man vara glad om den överlever mer än 10-30 minuter i total drifttid...
Ljudmässigt så lämnar den ingen oberörd i rummet när den går - mao. låter den som fan.
Men tryck ger den helt klart - lyckas inte hålla emot till mer än ca 8 bar på påfyllningsnippeln (stor yta mot tummen) enligt manometern och det verka finnas mer att ge då den ganska stora DC-elmotorn är utväxlad och blir ganska stark mot pumpdelen (slaglängd ~12 mm, kolvdiamtern ~18 mm).
Det jag 'oroar' mig för är lagertrycken på vevtappen med tanke på hur dåligt (knappt alls) smörjt det är då 17 bar * (18/2)^2 * PI= 255 mm^2 eller 2.5 cm^2 och den stackars nära nog osmorda lilla tappen på 4 mm diameter och 5 mm bredd bär alltså 42 kg i mottryck som värst... ett par oljesintrade bussningar eller tom kullager där skulle nog > 100-faldiga drifttiden så länge kolvdelen får en droppe olja då och då.
---
Man kan säga såhär, när man lekt färdigt och lagren är nedkörda så är motorn och manometern det mest värdefulla kvar på hela pumpen - men det är inte så illa heller då dom separat skulle ha kostat mer att köpa som delar än hela pumpen.
---
Tillägg:
Den går fanimig också upp till 17 bar även om det tar tid med ~125 cc behållarvolym utöver slangen - man får ta det i etapper med avsvalning... - speciellt dom sista bar:en mot 17 bars.
Obs: Det smäller ordentligt och kan vara farligt om större mängder 17-bar luft lossnar/spräcker någon behållare/slang - se till att använda slangar och ev. behållare verkligen klarar minst 20 bars arbetstryck och väl slangklamrade för dyliga test - absolut _inte_ att försöka maxa trycket genom att pumpa däck!!!
Japp, har kommit fram till nästan samma saker som dig.
Funderar på att bygga om den och då renovera upp kuggarna, lager osv så den håller länger och låter mindre, och den låter bara mer och mer desto mer man kör den.
Men det blir när den väl har pajjat.
Då jag bara kör till 6 bar så kommer den nog hålla några timmar till (*hoppas*).
Samt så byggde jag in den i en låda för att den skulle bli lite tystare.
//Emil
Funderar på att bygga om den och då renovera upp kuggarna, lager osv så den håller länger och låter mindre, och den låter bara mer och mer desto mer man kör den.
Men det blir när den väl har pajjat.

Då jag bara kör till 6 bar så kommer den nog hålla några timmar till (*hoppas*).
Samt så byggde jag in den i en låda för att den skulle bli lite tystare.

//Emil
6 Bar går inte lika tungt som 17 Bar, nej - men den obefintliga smörjningen är fortfarande ett bekymmer om man vill ha total drifttid mer är någon/några timmar. - det är nog också lämplig att sätta typ tidur/spärr för max 5 minuters drift/15 minuters vila eller skyddstermostat och kanske en liten fläkt som blåser på pumpen.
tänk vad sådant här 'skit' lockar till förbättringsfunderingar
hmm - hur små kullager sitter det i gamla kulmöss egentligen...
göra ett oljefylld vevhus i kopparplåt/kretskortsbitar och behålla glidlagren alt trycka in nya bussningar...
hur fixar jag tätning mot plastdrevet då (o-ring? - lätt att byta)

tänk vad sådant här 'skit' lockar till förbättringsfunderingar

hmm - hur små kullager sitter det i gamla kulmöss egentligen...
göra ett oljefylld vevhus i kopparplåt/kretskortsbitar och behålla glidlagren alt trycka in nya bussningar...
hur fixar jag tätning mot plastdrevet då (o-ring? - lätt att byta)