Tryckavkännare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Tryckavkännare?

Inlägg av Korken »

Godagens!

Har letat ett tag nu efter en grej jag kan koppla in på mitt lufttryckssystem för att sedan kunna mäta men en µC vad det är för tryck.
Vet någon en bra sådan komponent?
Jag ska ha upp till 10 bar.

Edit: Märkte att frågan behövdes iaf.

//Emil
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Precis, men inte direkt så dyr.
För sånna har jag hittat men söker ett mycket billigare alternativ.

//Emil
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Ptja, jag köpte en på tradera för 150:- nyligen. Det kan det väl vara värt om man vill ha en kvalitetsgivare.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Jag har inga stora krav! :)
Jag behöver en precision på ± 1bar.
Ska ha det till en avstängningsmekanism för min kompressor jag har köpt som ska driva min pasta dispenser.
Därför att förstunden laddar den bara på och 17bar är lite väl häftigt när jag ska ha 5-7 bar för att dispensern ska funka.

//Emil
Mindmapper
Inlägg: 7103
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

En sån här kanske:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20435438
Finns på de flesta butiker.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Mm, har kollat på en sån men den drivs på 240V. :?
Kompressorn jag har drivs på 12V så kör via ett PC nätagg för att driva den.
Kompressorn: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21102425

Edit: Kan man få den att fungera iaf?

//Emil
Mindmapper
Inlägg: 7103
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Jag tror inte den behöver matningsspänning. 230-400V 20A är brytförmågan på kontakten som slår till och från kompressorn. Den ska inte ha problem med att bryta 12V om kompressorn inte tar för hög ström.
Edit: Den tar bara 8A så det är lugnt. Få se om någon annan vet säkert om matning behövs.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

finns billiga tryckgivare i digitala mätare som man ska använda att mäta lufttryck i bildäck


Jula har sålt billiga sådana mätare
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31441
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag köpte exakt en såndär tryckströmbrytare på biltema. Ingen matning. Den är helt och hållet mekanisk. Den funkar garanterat. :)
Glöm bara inte att avlastningsventilen inte har någon koppling alls till röranslutningarna, utan det är en egen anslutning på sidan om för 6mm stålrör , med klämringsmontage.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Tackar MadModder!

Blir att köpa en sådan imorrn, samt så ska jag hämta en liiten (ca 4l) tank till den. :)

//Emil
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Korken skrev:Mm, har kollat på en sån men den drivs på 240V. :?
Kompressorn jag har drivs på 12V så kör via ett PC nätagg för att driva den.
Kompressorn: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21102425

Edit: Kan man få den att fungera iaf?

//Emil
Hajade till lite när jag såg tråden för ett tag sedan och denna kompressor - 17 bar för under en hundring! - har inte sett någon kompressor av 230V typ som ens kommer i närheten av detta eller har massa säkerhetsventiler och tryckbrytare som förhidrar detta. (tillhörande tryckluftstuberna brukar bara vara provade till 15 bar - man verkar köra generellt 1.5 ggr max arbetstryck som provtryck, även när det handlar om 300-barstuber)

Så, jag när jag var förbi klas i sjön så följde det med en sådan hem och så fram med mejseln...

första frågan ställer sig är hur i h****te skulle den överleva 10 minuters kontinuerligt drift utan att brinna upp (nej, jag har inte provat ännu, den blir pinkjummen redan efter 15-30 sekunders drift...)

nästa konstaterande är att lagrerna är av glidtyp och smorda med grafitpulver samt utväxlad med plastdrev mot motorn - och allt är tämligen glappt redan från början - inga 1k driftimmar här inte, snarare får man vara glad om den överlever mer än 10-30 minuter i total drifttid...

Ljudmässigt så lämnar den ingen oberörd i rummet när den går - mao. låter den som fan.

Men tryck ger den helt klart - lyckas inte hålla emot till mer än ca 8 bar på påfyllningsnippeln (stor yta mot tummen) enligt manometern och det verka finnas mer att ge då den ganska stora DC-elmotorn är utväxlad och blir ganska stark mot pumpdelen (slaglängd ~12 mm, kolvdiamtern ~18 mm).

Det jag 'oroar' mig för är lagertrycken på vevtappen med tanke på hur dåligt (knappt alls) smörjt det är då 17 bar * (18/2)^2 * PI= 255 mm^2 eller 2.5 cm^2 och den stackars nära nog osmorda lilla tappen på 4 mm diameter och 5 mm bredd bär alltså 42 kg i mottryck som värst... ett par oljesintrade bussningar eller tom kullager där skulle nog > 100-faldiga drifttiden så länge kolvdelen får en droppe olja då och då.


---

Man kan säga såhär, när man lekt färdigt och lagren är nedkörda så är motorn och manometern det mest värdefulla kvar på hela pumpen - men det är inte så illa heller då dom separat skulle ha kostat mer att köpa som delar än hela pumpen.

---

Tillägg:

Den går fanimig också upp till 17 bar även om det tar tid med ~125 cc behållarvolym utöver slangen - man får ta det i etapper med avsvalning... - speciellt dom sista bar:en mot 17 bars.

Obs: Det smäller ordentligt och kan vara farligt om större mängder 17-bar luft lossnar/spräcker någon behållare/slang - se till att använda slangar och ev. behållare verkligen klarar minst 20 bars arbetstryck och väl slangklamrade för dyliga test - absolut _inte_ att försöka maxa trycket genom att pumpa däck!!!
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Japp, har kommit fram till nästan samma saker som dig.
Funderar på att bygga om den och då renovera upp kuggarna, lager osv så den håller länger och låter mindre, och den låter bara mer och mer desto mer man kör den.
Men det blir när den väl har pajjat. :)
Då jag bara kör till 6 bar så kommer den nog hålla några timmar till (*hoppas*).

Samt så byggde jag in den i en låda för att den skulle bli lite tystare. ;)

//Emil
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

6 Bar går inte lika tungt som 17 Bar, nej - men den obefintliga smörjningen är fortfarande ett bekymmer om man vill ha total drifttid mer är någon/några timmar. - det är nog också lämplig att sätta typ tidur/spärr för max 5 minuters drift/15 minuters vila eller skyddstermostat och kanske en liten fläkt som blåser på pumpen.

tänk vad sådant här 'skit' lockar till förbättringsfunderingar :-)


hmm - hur små kullager sitter det i gamla kulmöss egentligen...
göra ett oljefylld vevhus i kopparplåt/kretskortsbitar och behålla glidlagren alt trycka in nya bussningar...
hur fixar jag tätning mot plastdrevet då (o-ring? - lätt att byta)

;-) :-)
Skriv svar