Olika kopplingsplattor (Såna där vita.)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BJ

Olika kopplingsplattor (Såna där vita.)

Inlägg av BJ »

Jag har sett att det finns två sätt att göra undersidan på. En del har en platta som är fastskruvad.
Sen finns det några som har papper eller tejp på undersidan. Jag använde en sån en gång, men den var inte så bra.
Klämmorna åkte ner, så man fick trycka in klämmor och tejp med fingrarna lite då och då.
Den kanske bara var utsliten, men när man tittar på annonser på internet så står det inget om hur dom är gjorda.
Sen finns det plattor med och utan skruvhål ovanpå. Dom utan antar jag att man får hitta på nånting själv för att hålla fast...?
Sen på den som Jimmy lagade (Länk) så kan man ta ur raderna som små lådor. Hur sitter dom fast?

Det är klart att man kan köpa en från varje företag som säljer dom, och titta hur dom är gjorda.
Men det är ju inte billigt att göra så... Ni får gärna tala om om ni vet hur olika företags plattor är gjorda.
Senast redigerad av BJ 23 mars 2008, 12:00:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

> Hur sitter dom fast?

Det finns spår som de trycks fast i. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De med tejp på baksidan har hål (ej genomgående), så man kan skruva fast dem med korta skruv från baksidan. Iaf på de 10 jag köpte av en medlem på forumet.
BJ

Inlägg av BJ »

Aha. :)
Är det därför dom yttersta raderna är lite kortare? För att skruvhålen sitter där.

Pehr: Okej. Inte för att det sa så mycket... Men tack. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja precis. Sen finns det även skruvhål mellan dubbelraderna. De är dock inte lika djupa pga diket på framsidan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tyvärr sitter kontakterna lite väl långt ned på en del plattor, det är med nöd och näppe som en IC går att trycka i så den blir där. Har haft lite problem med detta och behövt trycka fast kretsen extra ibland på en viss typ av platta. Andra kan vara hur bra som helst.

Finns även de som har mycket usel fjädring och snabbt blir slöa, dessutom är de svåra att trycka ned en komponent i vid första användningen.

Som med allting annat, pris och kvalitet verkar följas åt. De billiga kinaplattorna är billiga även kvalitetsmässigt.

Förefaller som att de med tejp på undersidan oftast är de sämsta. Kanske det skulle bli bättre om de skruvades fast med ett lämpligtunderlag, men behövs det då tryckas fast en krets lite extra så blir det svårt, så underlaget måste verkligen fungera.
BJ

Inlägg av BJ »

MadModder: Okej. :)

Marta: Det var intressant. Då vill man ju få tag på såna som är bra.
Men hur vet man vilka som är billiga (dåliga)? På Elfa är dom ju ganska dyra, men det betyder väl inte så mycket...

Tillägg:
Men Elfas MB-85hade en liten bra finess, såg jag nu. Dom är delade, och kan sättas ihop med stort eller litet mellanrum i mitten.
Så dom kanske inte är så dyra då.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har märkt att på den här billiga typen med klisterlapp på baksidan, så är inte kontaktelementen riktigt tillklippta, utan det sticker ut små flärpar på sidorna, så de är inte itryckta ordentligt. Genom att ta loss alla, klippa bort det som det slarvats med, och sen trycka i dem ordentligt, så funkar det. :)

De här med klister på ser inte exakt ut som den delbara från elfa, men de är delbara och ombyggbara. Genom att skära upp klisterlappen längs med skarvarna, så kan man pussla om och göra som man vill, för smala och breda kretsar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag har en kopplingsplatta från Icom (made in sweden) som funkar kalasbra och har bra kvalite, tyvärr vet jag inte var man köper dom.
BJ

Inlägg av BJ »

Nej, det är inte så lätt att veta. Det verkar inte stå på affärernas hemsidor vilka som har gjort dom.

MadModder: Jaha. Det är ju bra när det går att fixa. Är det några hack i plasten sen då, som håller fast dom när dom är intryckta?
Eller en kon-form eller nåt annat som håller i dom?
Det låter som om du blev nöjd med dom sen? :) Var det thepirateboy du köpte dom av?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

i min kopplingsplatta är metallblecken bara itryckta och sen är det en baksida i hårdplast som håller i dem.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

BJ: ja det var av TPB. :)
Nej det är inget särskilt som håller fast dem. De åker ur om man trycker i nån komponent med tjocka ben. Jag har redan ett par såna blå bra plattor från elfa, modell störst, men jag har funderingar att bygga mig något mer labbaktigt med kontakter och allt möjligt på.
http://madmodders.se/temp/breadboard_ide.jpg
BJ

Inlägg av BJ »

Okej. :)
Men om man sätter fast dom på en skiva med nåt lagom tjockt under som håller emot. En kartongbit eller nånting.
Det kanske var det Marta menade?
Jag ska nog köpa några (av nån) och prova det, tror jag.

Fin modell. :) Ja, varför inte. Det blir nog bra. Det ser praktiskt ut också.
Jag tänkte göra nåt som är mycket enklare. Sätta fäst några på en skiva tillsammans med lite grejer.

Rifakungen:
Ja, just det. Det var såna jag tänkte på med den första sorten. Dom ramlar inte isär så lätt. :)
Jag har sett att det står att en del är med tejp, men inte att dom har en inbyggd undersida så där.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

själv har jag tänkt att bygga en sån här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se

MM: det skulle bli riktigt häftigt! men jag har inte så många kopplingsplattor :cry: jag ska se om jag kan få ett par stycken av min kompis leif :wink:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag håller på med något liknande (långt projekt) på lediga stunder. :)
Skriv svar