LaCie extern hårddisk ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

LaCie extern hårddisk ?

Inlägg av peter555 »

Man går ju alltid med den gnagande känslan att säkerhetskopieringen av data är otillräcklig.

Tittade på en sån här.

Är det något att ha eller finns det bättre alternativ ?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

hoppas det är nått att ha för jag köpte en sån förra veckan :wink:
från dutinhome var det och det låg nån mjukvara för backup på den men jag har inte provat mjukvaran ännu och är osäker på om jag någonsin kommer att göra de.....
Senast redigerad av POS 13 mars 2008, 16:54:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

De har iaf innan varit sjukt varma. Rekomenderar Mybook för en som är svalare.

Men det är den svarta man ska ha, inte world som är vit och slö.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har de inte bytt till ett hel metallchassie (eller fläkt) skulle jag inte rekomendera den (eller någon annan extern hårddisk)

Vi elda upp en ganska fort, stog fritt i ett rum med ca 25 grader... (detta var en ca 120 Gigs disk så det var 2 år sen ca)

Jag har dock bra erfarenhet av maxtors Onetouch diskar. rejäla aluminium chassie som leder värme bra..
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Den jag köpte är mestadels i plåt och bottenplattan är i plast med massor med hål i överallt, för ventilation antar jag. men inget aluminium tyvärr.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Har haft dålig erfarenhet av både maxtor och LaCie (plus några andra).

Skulle rekommendera en WD MyBook som zeus gjorde. Där har du bra grejjer!

Edit: Sen har väl Samsung någon fin skapelse, med lite lägre pris dessutom. Men den håller inte samma klass som en MyBook!
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Kan lägga en röst på en Mybook här med, min har stått och tuffat i nästan ett år med bar mindre avbrott för omstarter och åskväder.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Har haft en tidigare 250GB model (så det gäller ju inte riktigt) men där la USB interfacet av. Jag rev ur hårdisken och USB interfacet och tryckte in HD'n direkt på ide-kabeln i datorn, och där spinner den fortfarande.
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Har också en MyBook. Har inget annat att jämföra med men jag tycker den är både enormt stor och vibrerar sjukt mycket. Måste ha den på en bunt tidningar eller liknande för att inte hela mitt skrivbord ska brumma.

I övrigt är jag nöjd med den.
peter555

Inlägg av peter555 »

Är det en sån här ni menar ?

Mybook

Det finns ju några att välja på men WDs sida var helt värdelös så jag orkade inte jämföra.

Vilken leverantör är att föredra ?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ja, den är bra!

www.prisjakt.se

Välj återförsäljare som finns på sidan(lite mer känd) och en med okej betyg. www.dustinhome.se www.komplett.se eller www.datorbutiken.com är mina förstahandsval. Men man får ju oftast inga problem när man handlar.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag skulle inte rekommendera att man använder någon extern hårddisk kontinuerligt, tyvärr. Särskilt inte de med plastchassi och utan fläkt eller med dålig fläkt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har också haft dålig erfarenhet av maxtor och en del andra mindre kända märken (edit med samsung, hitachi och IBM diskar inuti). Men nu har jag märkt att WD som jag aldrig gillat tidigare (för att de haft en massa konstigheter för sig) går utan att alstra mycket värme och dessutom tyst. Har inte använt dom så länge men jag har aldrig senaste tiden (4-5år) stöt på något problem med WD.
Edit: Rohan>Ska man använda externa utan fläkt rekommenderar jag 2,5" diskar. Behöver ingen nätdel, tar liten plats, och tål ganska mycket smällar. Nackdelen är pris/GB.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har inte tänkt att använda den kontinuerligt utan endast för backup.
einar

Inlägg av einar »

Jag skulle rekommendera en elements från onoff med en WD disk inuti. Min har gått i ett halvår utan problem. Den är sval, tyst, billig och stryktålig. Det sista märkte jag när det blev en "mindre" kortslutning i usbuttaget i datorn och sladden till disken höll på att smälta. Men den knotar på endå utan problem. En tusenlapp kostar den på 500gb i butik. http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... D=11-16-10
Skriv svar