tre olika frekvenser med 555:a

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw

tre olika frekvenser med 555:a

Inlägg av Detraw »

hej.

ja som rubriken säger, jag undrar om det går att få ut tre olika frekvenser från en 555:a utan att ändra värderna på några komponenter, har aldrig använt en 555:a förut så jag har ingen aning om det går eller hur man gör i sånna fall, har försökt att google men hittar inget av värde.

Vad jag vill uppnå är att kunna spela tre olika toner från en högtalare (väldigt simpel en), den ska då låta beep beep beep, inte beeeeeeep.

Jag tänkte att jag skulle ha någon slags motorkrets till högtalaren som man kunde styra med hjälp av den microprocessor som finns med på bygget, så att om t ex pin0 är hög så piper den med beep beep beep med en frekvens, är pin1 hög med en annan frekvens och är båda höga piper den med en tredje frekvens...

Det är ju ganska lätt om man bara ska ha en frekvens, men jag har som sagt ingen aning hur man ska göra med tre :(

Jag hoppas att någon iaf förstår vad jag menar och kanske har nån idé, man kanske inte ens ska använda sig av en 555:a??

Vore tacksam för alla ideér jag kan få.

Tack på förhand Daniel
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du har en mikrokontroller med lediga I/O, varför inte låta den generera ljudet själv?

Du skulle ju kunna ändra frekvens på 555an genom att ändra resistansen med två I/O från mikrokontrollern via ett R-nät. Att få 555an att byta frekvens själv tror jag inte är möjligt, isåfall behöver du ett helt gäng sådana.
Detraw

Inlägg av Detraw »

jag använder mig av en mega8 och använder redan timer1 vill då helst inte använda mega:n till att både generara frekvensen i ljudet plus att få den att ge ifrån sig beep beep bepp istället för beeeeeeeep.... men om det finns nån smidig lösning att göra det med bara megan så säg till, har inte hållt på med den så länge så det kanske finns nått att använda som jag inte har tänkt på...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det finns ett smidigt sätt ja.. Använd EN (!) timer till FLERA (!) olika saker. Funkar utmärkt om du inte har några konstiga mongoinställningar. Sen så har väl M8 tre timers!?
Detraw

Inlägg av Detraw »

jo jag vet att det går att lösa med mjukvara, men jag ville helst lösa det med hårdvara om det gick, va därför jag tänkte kolla om det va möjligt
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

??? Varför vill du göra det med extern hårdvara när du har en uC? Är inte det att gå över ån efter vatten?
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm det är möjligt... tänkte bara att om det va någorlunda lätt att lösa med hårdvara så skulle man få mindre och smidigare kod.... va bara en tanke
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hårdvara tar plats och kostar pengar. Mjukvara är gratis (efter att man fått den att fungera, fast det gäller ju förståss även hårdvara - den måste fungera), dessutom tar inte mjukvara upp nån plats på kretskortet (dock i minnet om det är ont om minne förståss).

En annan fördel med jukvara är att du kan ändra på frekvenserna utan att behöva löda på kortet. Eller om du vill att det ska låta blupp, fjupp eller klick med olika toner istället för beep så är mjukvara också den rätta vägen att gå.
Detraw

Inlägg av Detraw »

ja du har kanske rätt iof.... hmm får nog bli mjukvara ändå....

tack i alla fall
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Om du har Timer/Counter2 ledig kan du använda den som Frekvens generator den använder utgången (OCF2) PB3. om det är Atmega8 :)
Skriv svar