Frontpanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MoS

Frontpanel

Inlägg av MoS »

Sitter här och försöker göra en snygg frontpanel till ett bygge, men får inte till det. Försöker med Word och figurritning men det är svårt med mått och att få in text. Någon som har några bra tips & trix? Måste man kanske göra panelen först och borra hål efter? Tänker skriva ut på transparant dekal folie för bläckstråleskrivare.
pern

Inlägg av pern »

Tittat på Frontdesigner ?

Website
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har kört med Adobe Illustrator och arbetat i flera lager:
1) "Outline" - alltså ytterkonturer av det som ska in på pamelen.
2) Borrmall med centrumkryss (kopplat till 1)
3) Text/symboler måttat efter 1.
Jag printar ut 1 + 2 för att få borrmall. Sedan printar jag 3 på "klisterpapper" - hittade ett jättebra på Wettergrens. Klistrar detta på panelen och lackar med klarlack.

Illustrator har ju funktioner som tillåter en att flytta/kopiera objekt så de hamnar på rätt ställe osv osv ...
MoS

Inlägg av MoS »

Laddade ner en demo av frontdesigner. verkar ju vara ett bra prog. Dessvärre går det vare sig att skriva ut, spara eller exportera, så demon ter sig ju ganska värdelös. Testar vidare med ilustrator, som man ju kan hitta både här och där.....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Leta av nån tråd där jag bygger en sekvenser respektive Soundlab-synten. Ska finns bilder på resultatet där.
Tyvärr är det en ganska hög inlärningströskel till Illustrator, men kan man de elementära går det bra. Tänk på att läppa borrkryss, text och outline i olika lager, men gruppera dem.
Här var det bilder:
Bild

Hittar inte syntbilden men så här kan det se ut när jag tar upp hål. Jag har vanligt papper som jag limmat/tejpat.
Bild
MoS

Inlägg av MoS »

Ser bra ut. Försöker göra en front nu. Om man bara vill ha text (Redan borrat å klart) jobbar man med ett lager då? Vill inte ha bakgrundsfärg endast vit text går det? Tänker skriva ut på transparant dekalpapper från Clas O
mats
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De flesta skrivare klarar inte att skriva ut vit färg, men lyckas du hitta vit bläckpatron/toner så ska det fungera fint. Det finns även skrivartyper som skriver ut genom att liksom skära/smälta en form av plast. Där ingår vit färg som standard. Nackdelen är att dessa plastfilmer är ganska dyra. Men det blir rysligt snyggt. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MoS skrev:SOm man bara vill ha text (Redan borrat å klart) jobbar man med ett lager då? Vill inte ha bakgrundsfärg endast vit text går det? ьats
Вуе лфт ьфт ог пжкф вхю Ьут ьхе мэдвшпе тщпф ых вуе идшк ..... Det går väl bra, tänk på att mäta upp väldigt noga så texten kommer rätt (Vi är två om datorn idag).
MoS

Inlägg av MoS »

Inlärningströskeln var lite hög ... har du helt rätt i! Men tålamod är ju en dygd sas det ju förr i tiden. har lyckats med måtten och textplacering, men det är lögn att ändra färg på texten, panelen är svart så jag tänkte att någon färg på texten skulle funka. Tackar för tipsen!
Mats
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Använd textverktyget (T) att markera texten, klicka på .... en färg i antingen "Color" eller "Swatches". Du får fram verktygsbyxarna via "Window"-menyn.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

soundbrigade skrev:Вуе лфт ьфт ог пжкф вхю Ьут ьхе мэдвшпе тщпф ых вуе идшк ..
Språk? Inte ryska?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag använder oftast Corel Draw och skriver ut på ett högkvalitetspapper med en avancerad färglaser som jag råkar ha tillgång till. Givetvis utskrift först och borrning sedan, det blir mycketlättare på det sättet.

Är det redan borrat så kanske det skulle fungera att ta ett kort på panelen. Ta det på långt avstånd så att perspektivfelen minimeras. Låt den bara ta upp en liten del mitt i bilden, det minskar felen från leksaksoptiken i dagens kameror. Det gör ju inget om det blir lite grova pixlar.

Med Corel går det sedan fint att ha bilden som bakgrund för att få proportionerna rätt och därefter justera skalan vid utskrift tills det passar..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tycker det går alldeles utmärkt att rita paneler i photoshop. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Samma här. Kretskort också:

Bild

Gjorde alltid så förr. Sedan lärde jag mig Eagle och fick väldigt mycket tid över... :D
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Ingen annan än jag som ritar i cadprogram? Hur får ni sakerna där de ska vara när ni använder ritprogram?
Skriv svar