Tänkte göra en Wake-Up Light (väckarklocka med intonande ljus istället för ljud). Tanken är alltså få kroppen att tro att det är gryning, och därför sakta vakna upp, istället för den brutala uppvakning som det blir med en vanlig väckarklocka! Är det någon som har koll på ifall det är bättre att använda sig av konstantström (350mA) eller PWM (1800mA@1kHz, 1/10 duty cycle) för detta ändamål?
Oberoende så behöver jag kunna tona in ljuset, 0-100% på kanske 15 minuter. Gärna med PWM från en PIC. Hur skall jag då driva LEDarna? Verkar lite osäkert att koppla tre LEDs i serie med ett motstånd till en fast spänningsregulator, då spänningen över LEDarna verkar kunna variera en hel del. Men hur fungerar en konstantströmregulator om man börjar använda sig av PWM? Roligare att göra något själv istälelt för att köpa en färdig drivare, och helst skall det ju inte kosta alltför mycket heller...
Mycket frågor, som alltid när man försöker lära sig något nytt... Nu kunde man ju dra något dåligt skämt om att jag vill bli upplyst om detta, men det låter jag bli att göra