Några frågor angående Power LEDs

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
marcusg

Några frågor angående Power LEDs

Inlägg av marcusg »

Har några frågor vad gäller Power LEDs. För det första, är det stor skillnad mellan vita och varmvita? Om man skall använda dem för rumsbelysning, är det på något sätt bättre med varmvit? Om man ser på Seouls P4 så ger varmvit 72lm medan den vita ger 100lm...

Tänkte göra en Wake-Up Light (väckarklocka med intonande ljus istället för ljud). Tanken är alltså få kroppen att tro att det är gryning, och därför sakta vakna upp, istället för den brutala uppvakning som det blir med en vanlig väckarklocka! Är det någon som har koll på ifall det är bättre att använda sig av konstantström (350mA) eller PWM (1800mA@1kHz, 1/10 duty cycle) för detta ändamål?

Oberoende så behöver jag kunna tona in ljuset, 0-100% på kanske 15 minuter. Gärna med PWM från en PIC. Hur skall jag då driva LEDarna? Verkar lite osäkert att koppla tre LEDs i serie med ett motstånd till en fast spänningsregulator, då spänningen över LEDarna verkar kunna variera en hel del. Men hur fungerar en konstantströmregulator om man börjar använda sig av PWM? Roligare att göra något själv istälelt för att köpa en färdig drivare, och helst skall det ju inte kosta alltför mycket heller...

Mycket frågor, som alltid när man försöker lära sig något nytt... Nu kunde man ju dra något dåligt skämt om att jag vill bli upplyst om detta, men det låter jag bli att göra :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bättre och bättre, det är olika färgtemperatur.
Ungefär som att de flesta föredrar varmvita lysrör.
Eller glödlampor framför lysrör.
Eler ljuset från en brasa framför glödlampor... :-)

Man kan väl anta att de varmvita har kommit som ett svar
på att många upplever "vita" LEDs som svagt blå och "kalla".

Nornalt ger PWM lägre effektförluster än linjär styrning.
Till priset av lite mer prylar för styrningen.

> då spänningen över LEDarna verkar kunna variera en hel del.

Hur menar du? När då? För samma LED eller mellan olika exemplar?

> 1/10 duty cycle

Det där gäller ju bara vid en viss ljusstyrka. Du ska ju tona upp dom,
så det är inte så rellevant här.
marcusg

Inlägg av marcusg »

1/10 duty cycle är alltså max duty cycle vid 1800mA. Så antingen använda det med en duty cycle på 0-10%, eller konstantström 350mA och en duty cycle på 0-100%...

Enligt [url=http://www.seoulsemicon.co.kr/_homepage ... W42180.pdf]databladet[url] så varierar spänningen en hel del beroende av strömmen, så jag tänkte att det kan vara svårt att hitta något bra värde för ett motstånd om man inte har så stora marginaler (t.ex. 3st LEDs matade med 12V)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ah, ok, jahaja.
Det där har väl med olika teorier om att man får bättre
effektivitet vid 1/10 (mer ljus för samma totaleffekt) en med
en konstant ström. Det vet jag inget om, så jag kommenterar inte det vidare.

> om man inte har så stora marginaler

Varför inte se till att ha marginaler ? :-)

Eller kanske köra med någon av specialkretsarna för
drivning av (vita) LEDs där man har dimning, konstantström
och allt inbyggt. Maxim har en uppsjö med varianter.
probe

Inlägg av probe »

Microchip har nyligen kommit med en krets som är svaret på alla önskemål för LED-drivning. PIC12HV615 är helt perfekt för detta. Bra PWM (hw-pwm) A/D, komparator OCH sist, men inte minst så har den inbyggd spänningsregulator så man slipper någon LDO-reg. Helt sureränt! En drossel, några motstånd, en kondensator, en trissa, en PIC12HV615, lite mjukvara och du har en styrbar strömgenerator som gör precis vad du vill !
marcusg

Inlägg av marcusg »

Nuvarande planen är att, förutom ett antal Power LEDs, även ha en 20x4 LCD, några mindre LEDs (6-9 stycken@80mA/LED) samt, om jag känner att jag klarar av det, en väldigt enkel mp3-spelare baserad på SD-kort och en VS1011E (med vanligt hörlursjack för att koppla till externa högtalare). Dessutom ett antal knappar och rattar. Kort sagt, kommer att behöva över 25 I/O skulle jag tro. Skulle det vara en idé att ha en PIC för detta samt den PIC du använder för att reglera Power LEDarna? Eller är det bara onödigt?

Är inte riktigt med på hur den där kretsen du beskriver skulle se ut och fungera (aldrig använt drosslar eller trissor, så jag har en del att plugga in där). Den skulle alltså kunna användas för att göra en konstantströmgenerator som går att PWMa?
probe

Inlägg av probe »

Ja, visst - den går att använda som en vanlig PWM buck regulator - fast med finessen att den är programmerbar vilket gör att man få den att göra mycket roligt. En FAE på microchip sker en artikel i LEDJOURNAL i höstas som är bra literatur för den som vill få idéer om lite mer spännande sätt att driva leds.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Läsning av dne artikel rekommenderas alltså, och den är inte alltför komplicerad? Med tanke på att jag inte riktigt vet ens vad "en vanlig PWM buck regulator" är... Det är som sagt mycket som man måste lära sig när man ger sig in på ett nytt område...

Finns denna tidning att låna någonstans, månne?
probe

Inlägg av probe »

Vet inte, jag har den på jobbet - kan kolla om artikeln finns som PDF annars i värsta fall scanna artikeln och maila dig den.
Skriv svar