Jag menar det svarta på bilden, har en lika dan i handen och den väger ingenting och därför undrade jag om det var alu, och sen så undrade jag eftersom jag har testat att fräsa i den och det gick bra...
Dom större 3,5" verkar vara av nått mycket hårdare material
vet inte när men man gick väl över till glas som material i skivorna?
har inte kollat på innehållet på ett antal år, man brukar liksom int kolla på det det första man gör när man får hem en disk
Sist jag öppndade en disk (3,5" tillverkad 2002) så var det ALU-skivor - om det är det vanligaste har jag inte en aning om, men men tilllräckligt många svar så får du säkert en bild av hur verkligheten är...
Både hårdmetall och snabbstål går fint att fräsa i ALU med så visst fungerar dina pinnar - dock så bör du ha skärvätska för att slippa klet och få ökad livslängd på verktygen - 50% sprit fungerar bra, finns säkert bättre skärvätskor, men sprit fungerar helt oki iaf.
Labba med matning och varvtal för optimal funktion.
Alla hårddiskar jag öppnat har haft skivor i alu men har dock inte öppnat de allra senaste som säkert har detta nu och alla dessa hårddiskar hade även hölje av alu men tror att de senaste även har det. Dock lätt att kolla vad som är vad; går det att göra en djupare repa i en skiva eller höljet eller att med lätthet kunna göra ett jack med tex en avbitartång så är det alu.
Jag öppnade faktiskt min första hårddisk i veckan och den hade någon form av stållegering i skivorna av vikten att dömma. Det var en gammal Micropolis SCSI disk från mitten av 90-talet.