Hej!
Jag håller på att börja med att programmera AVR processorerna. Har hållt på ett tag nu och laborerat i AVR Studio och tänkte nu börja med projekten på Hårdvarunivå.
Vad behöver jag för att programmera processorn direkt på labbplattan. Som jag förstått kan man inte ansluta den direkt till datorn utan behöver en programmerare emellan.
Jag vill ju enkelt kunna ha min AVR ansluten på labbplattan med tex en lcd eller LED's och sen enkelt kunna testa ifrån AVR Studio till Mikroprocessorn utan att behöva lyfta bort procesorn.
Hur kan jag enklast göra detta?
Tacksam för svar.
TILLÄGG
--------------
Har spanat lite själv och ett billigt alternativ verkar vara AVRISP(USB) och för att komma igång på direkten bygga en lösning via paralellporten.
Frågan är isåfall också, hur gör jag i AVR Studio för att välja dessa ovanstående programmerare för att skicka över programmet?? Hittar inga inställningar för detta. Ska jag också fortsätta köra i AVR Simulator läge för projektet?
/Daniel
Programmera AVR på labbplattan
För att slippa flytta AVRen vid programmering, dra trådar från MISO, MOSI osv ut till en 6-polig pinheader som du sedan ansluter din programmerare till. ISPen kan vara ansluten hela tiden medans du kör ditt program.
Ja en AVRISP är utmärkt. För att använda den eller andra programmerare för att programmera en AVR (med reservation för fel då jag inte själv har AVR Studio här):
Tools -> Program AVR -> Connect AVR
Där väljer man vilken programmerare och lite andra inställningar.
Fortsätt med AVR Simulator, de andra alternativen är för debuggning av hårdvaran mha verktyg som AVRDragon och JTAGICE (som är som en AVRISP fast har stöd för debugging).
Kanske lite illa förklarat, men bara att fråga på :)
Ja en AVRISP är utmärkt. För att använda den eller andra programmerare för att programmera en AVR (med reservation för fel då jag inte själv har AVR Studio här):
Tools -> Program AVR -> Connect AVR
Där väljer man vilken programmerare och lite andra inställningar.
Fortsätt med AVR Simulator, de andra alternativen är för debuggning av hårdvaran mha verktyg som AVRDragon och JTAGICE (som är som en AVRISP fast har stöd för debugging).
Kanske lite illa förklarat, men bara att fråga på :)