Programmera AVR på labbplattan

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
danbli

Programmera AVR på labbplattan

Inlägg av danbli »

Hej!

Jag håller på att börja med att programmera AVR processorerna. Har hållt på ett tag nu och laborerat i AVR Studio och tänkte nu börja med projekten på Hårdvarunivå.

Vad behöver jag för att programmera processorn direkt på labbplattan. Som jag förstått kan man inte ansluta den direkt till datorn utan behöver en programmerare emellan.

Jag vill ju enkelt kunna ha min AVR ansluten på labbplattan med tex en lcd eller LED's och sen enkelt kunna testa ifrån AVR Studio till Mikroprocessorn utan att behöva lyfta bort procesorn.

Hur kan jag enklast göra detta?

Tacksam för svar.

TILLÄGG
--------------
Har spanat lite själv och ett billigt alternativ verkar vara AVRISP(USB) och för att komma igång på direkten bygga en lösning via paralellporten.
Frågan är isåfall också, hur gör jag i AVR Studio för att välja dessa ovanstående programmerare för att skicka över programmet?? Hittar inga inställningar för detta. Ska jag också fortsätta köra i AVR Simulator läge för projektet?

/Daniel
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

För att slippa flytta AVRen vid programmering, dra trådar från MISO, MOSI osv ut till en 6-polig pinheader som du sedan ansluter din programmerare till. ISPen kan vara ansluten hela tiden medans du kör ditt program.

Ja en AVRISP är utmärkt. För att använda den eller andra programmerare för att programmera en AVR (med reservation för fel då jag inte själv har AVR Studio här):
Tools -> Program AVR -> Connect AVR
Där väljer man vilken programmerare och lite andra inställningar.

Fortsätt med AVR Simulator, de andra alternativen är för debuggning av hårdvaran mha verktyg som AVRDragon och JTAGICE (som är som en AVRISP fast har stöd för debugging).

Kanske lite illa förklarat, men bara att fråga på :)
danbli

Inlägg av danbli »

Tack för det svaret...

Får bli att beställa en AVRISP så snabbt som möjligt...
Är det någon som provat budgetalternativet med paralellport. Vill gärna komma igång idag så jag slipper vänta på att få hem en AVRISP.

/DANIEL
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag har testat både den varianten som bara har 4 motstånd på de relevanta pinnarna, och den variant som har en buffertkrets. Du funkar förhållandevis bra.

Nu kör jag bara med den AVR ISP v2 som du tänker köpa.
danbli

Inlägg av danbli »

Ska AVR Studio vara inställt på AVRISP under "connect" när man kör paralellportsvarianten? Hittar ingen "LPT" någonstans under portar.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag får nog erkänna att jag aldrig programmerat med en sådan programmerare med AVRStudio. Jag fick det att fungera med WinAvr och det är det väl AVRDude som sköter programmeringen då. Jag har även lyckats använda den typen av programmerare i Ponyprog.
Skriv svar