Problem med hysteres

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Problem med hysteres

Inlägg av dadde »

Nu har jag problem igen :)

Jag håller på att bygga en balancerare till mina a123 batterier,
kretsen funktion är att så fort spänningen överstiger 3.6v så skall batteriet laddas ur ner till exakt 3.6v.
Detta sker genom att när komparatorn slår om laddas batteriet ur genom de 4st 15ohms motstånden.
Såhär ser kretsen ut:
Bild

Jag kollade igenom databladet för lm393 för att försöka förstå hysteresen men hittade bara ett exempel, så jag prövade med den kopplingen de visade.
Nu har jag dock lite frågor;

Vad är syftet med R4? Har det något med hysteresen att göra?
10MOhm låter lite mycket som återkopplingsmotstånd eller är jag ute och cycklar?
Är R5's där för att det är open colector på komparatorn?

Jag har kopplat upp koplingen men den fungerar inte alls som jag vill,
Den slår inte till förän vid 5V och liksom fadar ner (leder mindre och mindre) hela vägen ner 4.2V, Jag trodde komparatorn skulle vara digital :? Jag vill att när det slår till skall den leda helt till den kommer till nerevävärdet och då skall den slå av helt.
Borde inte hysteresen vara väldigt liten med 10MOhms motstånd?

Idielt skulle vara om kretsen slog till vid 3.650V och slog ifrån vid 3.600V eller liknande.

Ojdå det blev en del frågor och ganska så rörigt.
Hoppas någon förstår vad det är jag undrar :D
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

R4 och R12 bestämmer hysteresen. R5 är pullup. Man kan väl säga att hysteresen blir ca 5-10mV vid 5V matning.

Har du kollat med oscilloscope på utgången? Jag skulle gissa att den självsvänger...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Matar du komparatorn med batteriet som ska laddas ur? Isåf har du ditt problem lokaliserat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Spänningen varierar antagligen när lasten kopplas till/från batteriet och då när spänningen ökar så slår den till igen. Det blir en oscillator som Du uppfattar som mjuk reglering genom att titta på lysdioden. Med ett scope hade Du antagligen sett en fyrkantsvåg.

Gör en koppling med startknapp och som sedan stänger av och blir av. Lägg till en RS-vippa med ett par CMOS-grindar så är det löst. Gör då omslaget trögt så att en tillfällig liten störning inte får den att stänga av oavsiktligt.
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Återkopplingen sitter på + ingången på OP:n, det blir ju ingen återkoppling, medkoppling i så fall. Du har ju max förstärkning i OP:n som det är nu.
Fransson

Inlägg av Fransson »

baltazar: Medkopplingen är avsiktlig, den skapar hysteresen.

dadde: Två kondensatorer, en över D1 till - och en från löparen på trimpotten till -, borde stabilisera oscileringen.
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Det är kul att så många har så många uppfattningar :D

Kopplingen är EJ ännu prövad på ett batteri utan har endast testats med ett labbaggregat som klarar av belastningen.
Det är mycket möjligt att kretsen självsvänger :/

Imorgon hade jag tänkt testa Franssons förslag om att lägga på två kondigar.
Skulle 100nF duga eller behövs det större?

Tack för hjälpen killar :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Din mosfet behöver minst 4V på gaten för att ens börja leda om du får ett måndagsexemplar - komparatatorn och R5 matas förslagsvis från +12V eller nåt sånt. Anledningen till den hysteres du ser nu är antagligen mosfeten som värms upp och får lägre Vgs(off) därför.
Skriv svar