Förstärkaren självsvänger INTE!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Förstärkaren självsvänger INTE!

Inlägg av rehnmaak »

Jag håller på att labba med en op-förstärkare (I/V-omvandlare). Eftersom minusingången är kopplad till signalen som ska förstärkas via en kondensator (100nF) så tycker jag att förstärkaren borde självsvänga. Det gör den inte...

Jag har även simulerat kretsen i Pspice och brutit upp återkopplingen AC-mässigt och injicerat en 1V signal och mätt responsen på förstärkarens utgång och resultatet är att jag har ca 30ggr förstärkning då fasvridningen är 0.

Varför självsvänger inte kretsen? Måste det till något mer för att det ska börja självsvänga? Räcker inte bruset till för att få igång självsvängningen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur har du kopplat?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Schema tack!
Vi får inte ens veta vilken OP du använder!
Simulerar du med en ideal modell? Isåfall kan det vara så lätt som att ingångsimpedansen på OPn stabiliserar systemet (om topologin nu stödjer detta fenomen).
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag ska fixa ett litet schema på principen. OP:en är en OPA627.

Frågan var dock mera teoretisk, vad krävs för det ska självsvänga? Som jag har fattat det hela så ska man ha mer 0dB förstärkning då fasvridningen är 360grader i open-loop. Självklart kan det vara så att modellerna inte är riktiga (det är ofta som det inte stämmer har jag märkt). Sedan är motstånd och kondensatorer ideala i simuleringen vilket naturligtvis påverkar resultatet.

Finns det någon bra metod att utröna vilken fasmarginal man har genom experiment på den verkliga förstärkaren?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Som sagt - schema behövs då du inte beskriver hur återkopplingen sker. För att självsvängning skall kunna uppstå måste du ha en positiv återkoppling:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... fe.html#c1
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

seg i skallen idag, men borde det inte vara åt 180 graders fasförskjutning för att få självsvängning?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Totala fasvridningen op->återkopplingsnät borde väl vara 360?

Annars tänker du kanske på att OP:en fasvrider 180 grader då återstår 180grader för återkoppling etc.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska det vara så svårt att svara på en fråga? Nästa alla undrer hur du kopplat. Om du förklarar/visar det å ska du se att du snabbt få ett bra svar.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Och jag har skrivit att jag *SKA* lägga upp ett schema... ska det vara så svårt att läsa svaret?

Men kopplingen är ändå näst intill ointressant eftersom frågan handlar om vad som generellt behövs för att en krets ska självsvänga... Jo jag vet att men behöver fasvridning och att förstärkningen ska vara mer än ett...

Men skit i att svara på vad jag egentligen ville... Jag får leta på annat håll...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Runt 360 grader, reaktiva komponenter vrider alltid en del men det är ok. Mellan 270 och 90grader fungerar. Dessto längre ut mot kanterna behövs mera förstärkning.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Härär schemaritning och plot på open loop respons. Det är två plottar, de är lika men den sista syns tydligare.

Man kan tydligt se att när fasen passerar 0 så är förstärkningen ca 30ggr. Samma krets i verkligheten är stabil fast jag lastar den med upp till 0.5uF (C3).
peter555

Inlägg av peter555 »

En liten fundering bara, vid låga frekvenser har du ca 1 MV på U2s utgång, är modellerna OK ? Om man har passiva ideala komponenter kan det ju bli så men med aktiva, borde man inte få max V+ på utgången ?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror modellerna i Pspice inte tar hänsyn till matningsspänningen då man kör AC-sweep. Det spelar ingen roll om jag skickar in 1uV eller 1V resultatet blir det samma fast 120dB lägre...
peter555

Inlägg av peter555 »

Jo, det kan nog vara riktigt. En annan tanke vad jag förstår mäter du fasen mellan V4 och U2 out, varför ska det självsvänga då ? Det är ju fas och förstärkning mellan in- och utgång på det aktiva elementet som är intressant.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

V4 är 0V. V5 är den spänningskälla som sveps. Fasen mäts alltså mellan V5-U2:out.

Kom att tänka på att jag faktiskt inte har modellerat impedansen på min generator (V4). Ska köra ett skott med en liten serieresistans på den.
Skriv svar