Innesluta kretskort med flytande plast/lim?
-
Innesluta kretskort med flytande plast/lim?
Om man vill isolera ett litet kretskort sa lagger man det normalt i en plastlada. Men inneslutningen kan val goras mindre genom att man smalter nan form av plast direkt pa kretskortet? Det blir forstas en slutgiltig inneslutning.
Jag undrar om det finns nagot lim eller liknande som ar att rekommendera for sadan anvandning. Det ska isolera kretskortet utan att skada det. Om det ger nagon slagtalighet och styvhet mot brytskador sa vore val det en liten bonus.
Jag undrar om det finns nagot lim eller liknande som ar att rekommendera for sadan anvandning. Det ska isolera kretskortet utan att skada det. Om det ger nagon slagtalighet och styvhet mot brytskador sa vore val det en liten bonus.
Om du söker så finner du någon/några till tråd om just smältlims-inkapsling.
Hmm. Vad tror ni om att gjuta in det i polyester? Det kan man ju få en burk med lite härdare för en billig peng. Inte så tätt mot sladdarna som sticker ut kanske eftersom det är så förbannat hårt (silikon eller smältlim här kanske) men lufttätt/vattentätt är det ju säkerligen. Hur det är med ledningsförmåga eller kemisk inverkan på kort/komponenter har jag ingen aning om.
MVH
/Tottish
Hmm. Vad tror ni om att gjuta in det i polyester? Det kan man ju få en burk med lite härdare för en billig peng. Inte så tätt mot sladdarna som sticker ut kanske eftersom det är så förbannat hårt (silikon eller smältlim här kanske) men lufttätt/vattentätt är det ju säkerligen. Hur det är med ledningsförmåga eller kemisk inverkan på kort/komponenter har jag ingen aning om.
MVH
/Tottish
Elfas ingjutningsmassa använde vi mycket på ett tidigare jobb tillsammans med elfas ingjutningslådor, (dels för att skydda konstruktionen mot fukt, dels för att skydda mot reverse engineering)
Efterssom vi gjorde av med rätt mycket massa så ringde jag på skoj upp företaget som tillverkade den (står på etiketten) och frågade om man kunde köpa större förpackningar därifrå, visst det gick fint, även om massan i fråga egentligen var specialbeställd av elfa.
Tror vi klippte priset med en 60% ungefär på det sättet
Efterssom vi gjorde av med rätt mycket massa så ringde jag på skoj upp företaget som tillverkade den (står på etiketten) och frågade om man kunde köpa större förpackningar därifrå, visst det gick fint, även om massan i fråga egentligen var specialbeställd av elfa.
Tror vi klippte priset med en 60% ungefär på det sättet

Nu när vi är inne på det här med att gjuta in elektronik i olika plaster, är det någon som känner till om det också går att ta bort denna "inplastning" på någon bra sätt? Ett problem som man ibland kommer i kontakt med (exempelvis inom bil- och motorcyckelindustrin) är att elektronikboxar är ingjutna men behöver lagas
Det vore ju lite smutt att då kunna lösa upp denna skyddsplast med någon lämplig metod (ex. kemisk lösning) så att amn kommer åt elektroniken igen.
Har en polare som för några år sedan påstod att hans farsa som då jobbate på Telia hade tillgång till dylika kemikalier som änvändes för att lösa upp ingjutningen vid reparation av teleutrustning(?)
/PeterH

Har en polare som för några år sedan påstod att hans farsa som då jobbate på Telia hade tillgång till dylika kemikalier som änvändes för att lösa upp ingjutningen vid reparation av teleutrustning(?)
/PeterH
- Mizzarrogh
Jo, men förmodligen är det saker som kloroform och annat.
Rekommenderar dragskåp om man vill labba med sådant, (åtminstone om man vill behålla medvetandet och kunna tänka klart... kloroform var ju ett klassiskt narkosmedel för länge sedan...)
Något epoxy tydligen inte heller gillar är hetvatten och maskindiskmedel.
(Men det gillar nog å andra sidan inte kortet heller...
)
Rekommenderar dragskåp om man vill labba med sådant, (åtminstone om man vill behålla medvetandet och kunna tänka klart... kloroform var ju ett klassiskt narkosmedel för länge sedan...)
Något epoxy tydligen inte heller gillar är hetvatten och maskindiskmedel.
(Men det gillar nog å andra sidan inte kortet heller...

Nja, just i detta specifika fall är det nytillverkade fläktstyrningar för utomhusbruk som avses. Underleverantören hävdar att dom inte gjort något galet och jag (vi) misstänker att det är undermåliga lödningar (röntgen ger antydan om detta men inte tillräckligt bra för att bevisa det). Så lite av ett krav är ju att man inte pajjar elektroniken när gjutmassan tas bort
/PeterH

/PeterH
Inte en bra idé. Polyester utan glasfiber eller motsvarande krymper kraftigt vid härdning och spricker oftast.Tottish skrev: Hmm. Vad tror ni om att gjuta in det i polyester? Det kan man ju få en burk med lite härdare för en billig peng. Inte så tätt mot sladdarna som sticker ut kanske eftersom det är så förbannat hårt (silikon eller smältlim här kanske) men lufttätt/vattentätt är det ju säkerligen. Hur det är med ledningsförmåga eller kemisk inverkan på kort/komponenter har jag ingen aning om.
MVH
/Tottish