Konstant 5v från bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ålänningen
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
Ort: Åland

Konstant 5v från bil?

Inlägg av Ålänningen »

Hej

Jag har en liten fråga bara;

Jag behöver 5v 2A från bilen, och om jag använder en sån Här, och ställer in så att utspänningen är 5v när bilen ar avstängd kommer utspänningen ändras om jag startar bilen sen?

Dvs. andras utsänningen om inspänningen gör det?

Mvh
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17632
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det kommer troligen gå bra om du har vettigt batteri, men vill d vara mer på den säkra sidan så kolla efter en lowdrop variant, då måste batterispänningen minska till ungefär 6v för att du ska få en märkbar skillnad på utspänningen

japp , den ändrar sig, lite, kolla efte line regulation, kan vara 1 % eller så, berpr på modell o.s.v
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26662
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Men 5V 2A... det ger att regulatorn ska ha kylad bort 18,4W när motorn kör och det är mycket.

Du bör alltså använda en switch-regulator, detta vill minska förlusten till ett nivå där kylning inte behövs. National har ju Simple Switcher-familjen som vore grejen till detta.
Ålänningen
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
Ort: Åland

Inlägg av Ålänningen »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17632
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

nix, step down ska det vara
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26662
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

LM2576 vore ett mycket bättre val, den fungerar "åt rätt håll".
Ålänningen
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
Ort: Åland

Inlägg av Ålänningen »

Edit, Han inte se Icecaps inlägg

Finns det inget bra alternativ på kjell & co? Jag ska nämligen till uppsala och göra av med pengar imorgon. :lol:

Men jag vet inte ifall det behöver vara 2A heller, det ska vara till en psp och på org. laddaren står det 5v 2A. Man kan oxå ladda via usb.
Mindmapper
Inlägg: 7125
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Tror nog inte att det är bekymmer när du startar bilen att spänningen ska bli för låg. Du kan prova att dra laddaren ur väggen en stund så ser du hur den reagerar när spänningen försvinner.
Värre är värmen. En annan sak som ställer till det är bilens elmiljö. Du har fullt (och fult) med transienter som kan vara många gånger högre än vad du har i batteriet. Dessa spänningspulser brukar kunna slå sönder än det ena och det andra. Jag antar att i det fallet vore också ett switchat alternativ bättre, men har ingen erfarenhet av switchade regulatorer i bilmijö så jag är inte säker.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Jag har stabbar som liknar det hos Kjell i första inlägget, men de är
speciellt utvecklade för mobila applikationer. D.v.s med transentskydd m.m m.m.
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/inf ... le4271.pdf
Ben som på bild "TO220-7-11". 50:-/5 st inkl frakt och allt...
Ger 550 mA men om laddaren kan köras från USB, så kan/borde den max dra 500 mA.

Effektförlust/värme brukar inte vara så stort problem i en bil, det finns både
gått om luft och plåtar att kyla mot.
Cedro
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 oktober 2006, 12:44:55
Ort: Storvreta

Inlägg av Cedro »

OT:

National har en bra artikel om man vill förstå switchande regulatorer:

http://www.national.com/appinfo/power/files/f5.pdf
Skriv svar