Konstant 5v från bil?
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
Konstant 5v från bil?
Hej
Jag har en liten fråga bara;
Jag behöver 5v 2A från bilen, och om jag använder en sån Här, och ställer in så att utspänningen är 5v när bilen ar avstängd kommer utspänningen ändras om jag startar bilen sen?
Dvs. andras utsänningen om inspänningen gör det?
Mvh
Jag har en liten fråga bara;
Jag behöver 5v 2A från bilen, och om jag använder en sån Här, och ställer in så att utspänningen är 5v när bilen ar avstängd kommer utspänningen ändras om jag startar bilen sen?
Dvs. andras utsänningen om inspänningen gör det?
Mvh
det kommer troligen gå bra om du har vettigt batteri, men vill d vara mer på den säkra sidan så kolla efter en lowdrop variant, då måste batterispänningen minska till ungefär 6v för att du ska få en märkbar skillnad på utspänningen
japp , den ändrar sig, lite, kolla efte line regulation, kan vara 1 % eller så, berpr på modell o.s.v
japp , den ändrar sig, lite, kolla efte line regulation, kan vara 1 % eller så, berpr på modell o.s.v
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
-
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Tror nog inte att det är bekymmer när du startar bilen att spänningen ska bli för låg. Du kan prova att dra laddaren ur väggen en stund så ser du hur den reagerar när spänningen försvinner.
Värre är värmen. En annan sak som ställer till det är bilens elmiljö. Du har fullt (och fult) med transienter som kan vara många gånger högre än vad du har i batteriet. Dessa spänningspulser brukar kunna slå sönder än det ena och det andra. Jag antar att i det fallet vore också ett switchat alternativ bättre, men har ingen erfarenhet av switchade regulatorer i bilmijö så jag är inte säker.
Värre är värmen. En annan sak som ställer till det är bilens elmiljö. Du har fullt (och fult) med transienter som kan vara många gånger högre än vad du har i batteriet. Dessa spänningspulser brukar kunna slå sönder än det ena och det andra. Jag antar att i det fallet vore också ett switchat alternativ bättre, men har ingen erfarenhet av switchade regulatorer i bilmijö så jag är inte säker.
Jag har stabbar som liknar det hos Kjell i första inlägget, men de är
speciellt utvecklade för mobila applikationer. D.v.s med transentskydd m.m m.m.
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/inf ... le4271.pdf
Ben som på bild "TO220-7-11". 50:-/5 st inkl frakt och allt...
Ger 550 mA men om laddaren kan köras från USB, så kan/borde den max dra 500 mA.
Effektförlust/värme brukar inte vara så stort problem i en bil, det finns både
gått om luft och plåtar att kyla mot.
speciellt utvecklade för mobila applikationer. D.v.s med transentskydd m.m m.m.
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/inf ... le4271.pdf
Ben som på bild "TO220-7-11". 50:-/5 st inkl frakt och allt...
Ger 550 mA men om laddaren kan köras från USB, så kan/borde den max dra 500 mA.
Effektförlust/värme brukar inte vara så stort problem i en bil, det finns både
gått om luft och plåtar att kyla mot.
OT:
National har en bra artikel om man vill förstå switchande regulatorer:
http://www.national.com/appinfo/power/files/f5.pdf
National har en bra artikel om man vill förstå switchande regulatorer:
http://www.national.com/appinfo/power/files/f5.pdf