Magnetron-hur farlig??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Magnetron-hur farlig??

Inlägg av Electricguy »

jag har alltid tyckt att det är kul och intressant att leka med olika typer av vågor och strålning. Och jag kom på att man kan bygga en elektronkanon med en magnetron från en "micro". men jag undrar- hur farlig är en sådan och hur farliga är egentligen strålarna ifårn den? och kan man rikta strålarna på något sätt?
NSP

Inlägg av NSP »

Jag läste en gång om nån kille som hade slaktat en restaurangmicro och tagit magnetronen, han hade sedan riktat strålen(vet ej hur). Han menade att även på 10-20 meters håll så brände han sig rejält på handen och att koka upp vatten i ett glas var inga problem på under 10meters håll.

Om detta stämmer så är det en ganska farlig grej OM man lyckas rikta strålarna rakt fram. 8)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Den är direkt livsfarlig och kan mycket snabbt leda till blindhet eftersom ögonen, som innehåller mycket vatten och lite kylning (i form av blodkärl), kommer koka bort. LÅT BLI!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kan bara instämma.

LÅT BLI!

Effekten från en sådan är absolut livsfarlig, liksom spänningen som driver denna.

Vill Du experimentera med mikrovågor så gör det på en lägre effektnivå. En källa med gunndiod och uteffekt i mW-området är mera lämpad. Du behöver även dioddetektor för att kunna se resultatet av labbandet. Se om Du kan hitta sakerna som surplus någonstans, annars är det svindyrt. Se bara upp så det är helt, sådant här ger en helt ny dimension åt begreppet ESD-känslighet...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste också instämma med föregående talare, har för mig riskerna med detta fins beskrivet i en tidigare tråd någonstans, tro mig, roligt blir det inte du riskerar mer saker än att bli blind...

Men, antar du haft något i stil med detta i åtanke:

http://www.powerlabs.org/uwavexp.htm#Th ... wave%20Gun!

"As is shown, this device will spread microwaves in a 180 degree range all around the magnetron probe. In order to obtain a progressively expanding pattern, which would maximize the field strength, a microwave horn is necessary (parabolas don't work in here because of the long wavelength)."
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag gillar att labba med det mesta men magnetroner från mikrovågsugnar avhåller jag mig från pga av den höga effekten.

Varför det inte skulle fungera med en parabol för att rikta loben förstår jag inte, det hänger ju bara på storleken.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte, han kanske syftar på det, (saxade urklippet direkt från powerlab).
Måste kolla upp detdär litet mer... :humm:

Edit: Jag kan inte se någon brist i ditt resonemang.
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 december 2007, 23:26:56, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kan kanske ha med ytfelet att göra. Det blir svårt att bygga en stor parabol vid de våglängderna, där den paraboliska formen inte får avvika nästan någonting. Den blir stor som tusan och ett enormt vindfång därför brukar man ha nät eller hål i parabolen vid dessa våglängder.
peter555

Inlägg av peter555 »

Man brukar räkna med ca lambda/10 så det blir ca 10 mm ytjämnhet för en bra parabol. Ett horn är enklare att göra dock blir det större än en parabol för samma prestanda.

Jag var inne på att köpa en 12 m parabol som skulle skrotas för många år sedan, men jag tyckte den var i största laget att sätta på gräsmattan.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

NSP skrev:Jag läste en gång om nån kille som hade slaktat en restaurangmicro och tagit magnetronen, han hade sedan riktat strålen(vet ej hur). Han menade att även på 10-20 meters håll så brände han sig rejält på handen och att koka upp vatten i ett glas var inga problem på under 10meters håll.

Om detta stämmer så är det en ganska farlig grej OM man lyckas rikta strålarna rakt fram. 8)
Det där har jag oxo läst ;) Jag vet var, men jag hittar det inte på datorn :D
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Med tanke på vad som kan hända och så tycker jag att du ska strunta i det. Rätt va´re är så: :dead: Det är farligt, pilla inte med sånna saker :ajabaja:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ok. jag får hålla mig till min kära tändspole :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vet man vad man gör så är det inte så farligt, men gör man inte det så finns det bara ett råd - LÅT BLI!!

Jag har lekt rätt mycket med magnetroner, klystroner, TWT och liknande och jag är inte skadad (inte av det iaf....). Med stor försiktighet, rejält med erftertanke, lämplig kunskap och planera sina försök och genomföra dem kontrollerat så är det lugnt. Man kan göra farliga saker helt säkert också med rätt utrustning, eftertanksamhet, planering, försiktighet och framförallt kunskap.

Är du osäker så låt bli... Det finns många sätt att skada sig på....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kan man göra något enkelt med en tändsple så att man får en lite elektronkanon? för tändspolar har ju inte så hög uteffekt.
Skriv svar