Magnetron-hur farlig??
- Electricguy
Magnetron-hur farlig??
jag har alltid tyckt att det är kul och intressant att leka med olika typer av vågor och strålning. Och jag kom på att man kan bygga en elektronkanon med en magnetron från en "micro". men jag undrar- hur farlig är en sådan och hur farliga är egentligen strålarna ifårn den? och kan man rikta strålarna på något sätt?
Jag läste en gång om nån kille som hade slaktat en restaurangmicro och tagit magnetronen, han hade sedan riktat strålen(vet ej hur). Han menade att även på 10-20 meters håll så brände han sig rejält på handen och att koka upp vatten i ett glas var inga problem på under 10meters håll.
Om detta stämmer så är det en ganska farlig grej OM man lyckas rikta strålarna rakt fram.
Om detta stämmer så är det en ganska farlig grej OM man lyckas rikta strålarna rakt fram.

Kan bara instämma.
LÅT BLI!
Effekten från en sådan är absolut livsfarlig, liksom spänningen som driver denna.
Vill Du experimentera med mikrovågor så gör det på en lägre effektnivå. En källa med gunndiod och uteffekt i mW-området är mera lämpad. Du behöver även dioddetektor för att kunna se resultatet av labbandet. Se om Du kan hitta sakerna som surplus någonstans, annars är det svindyrt. Se bara upp så det är helt, sådant här ger en helt ny dimension åt begreppet ESD-känslighet...
LÅT BLI!
Effekten från en sådan är absolut livsfarlig, liksom spänningen som driver denna.
Vill Du experimentera med mikrovågor så gör det på en lägre effektnivå. En källa med gunndiod och uteffekt i mW-området är mera lämpad. Du behöver även dioddetektor för att kunna se resultatet av labbandet. Se om Du kan hitta sakerna som surplus någonstans, annars är det svindyrt. Se bara upp så det är helt, sådant här ger en helt ny dimension åt begreppet ESD-känslighet...
- Mizzarrogh
Måste också instämma med föregående talare, har för mig riskerna med detta fins beskrivet i en tidigare tråd någonstans, tro mig, roligt blir det inte du riskerar mer saker än att bli blind...
Men, antar du haft något i stil med detta i åtanke:
http://www.powerlabs.org/uwavexp.htm#Th ... wave%20Gun!
"As is shown, this device will spread microwaves in a 180 degree range all around the magnetron probe. In order to obtain a progressively expanding pattern, which would maximize the field strength, a microwave horn is necessary (parabolas don't work in here because of the long wavelength)."
Men, antar du haft något i stil med detta i åtanke:
http://www.powerlabs.org/uwavexp.htm#Th ... wave%20Gun!
"As is shown, this device will spread microwaves in a 180 degree range all around the magnetron probe. In order to obtain a progressively expanding pattern, which would maximize the field strength, a microwave horn is necessary (parabolas don't work in here because of the long wavelength)."
- Mizzarrogh
Jag vet inte, han kanske syftar på det, (saxade urklippet direkt från powerlab).
Måste kolla upp detdär litet mer...
Edit: Jag kan inte se någon brist i ditt resonemang.
Måste kolla upp detdär litet mer...

Edit: Jag kan inte se någon brist i ditt resonemang.
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 december 2007, 23:26:56, redigerad totalt 1 gång.
-
Man brukar räkna med ca lambda/10 så det blir ca 10 mm ytjämnhet för en bra parabol. Ett horn är enklare att göra dock blir det större än en parabol för samma prestanda.
Jag var inne på att köpa en 12 m parabol som skulle skrotas för många år sedan, men jag tyckte den var i största laget att sätta på gräsmattan.
Jag var inne på att köpa en 12 m parabol som skulle skrotas för många år sedan, men jag tyckte den var i största laget att sätta på gräsmattan.
- ElectricMan
- Kontakt:
Det där har jag oxo lästNSP skrev:Jag läste en gång om nån kille som hade slaktat en restaurangmicro och tagit magnetronen, han hade sedan riktat strålen(vet ej hur). Han menade att även på 10-20 meters håll så brände han sig rejält på handen och att koka upp vatten i ett glas var inga problem på under 10meters håll.

-
- Electricguy
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vet man vad man gör så är det inte så farligt, men gör man inte det så finns det bara ett råd - LÅT BLI!!
Jag har lekt rätt mycket med magnetroner, klystroner, TWT och liknande och jag är inte skadad (inte av det iaf....). Med stor försiktighet, rejält med erftertanke, lämplig kunskap och planera sina försök och genomföra dem kontrollerat så är det lugnt. Man kan göra farliga saker helt säkert också med rätt utrustning, eftertanksamhet, planering, försiktighet och framförallt kunskap.
Är du osäker så låt bli... Det finns många sätt att skada sig på....
Jag har lekt rätt mycket med magnetroner, klystroner, TWT och liknande och jag är inte skadad (inte av det iaf....). Med stor försiktighet, rejält med erftertanke, lämplig kunskap och planera sina försök och genomföra dem kontrollerat så är det lugnt. Man kan göra farliga saker helt säkert också med rätt utrustning, eftertanksamhet, planering, försiktighet och framförallt kunskap.
Är du osäker så låt bli... Det finns många sätt att skada sig på....
- Mizzarrogh
- Electricguy