16x2 LCD display resettar sig efter en stund

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

16x2 LCD display resettar sig efter en stund

Inlägg av mri »

Skriver här med förhoppning om förslag hur jag skall åtgärda problemet, utan att behöva testa med en annan diplay ännu.

Jag har en standard 16x2 LCD display (typbeteckning RT162A med KS0066U controller) kopplad till en mikrokontroller. (Det här projektet.) Displayen körs i 4 bitars mode via en skiftregister.

Bild

Jag har fått jobba en hel del för att få den initierad på ett stabilt sätt, dvs så att den startar korrekt varje gång. Jag verkar ha lyckats med den biten.

Problemet är nu att den, efter att ha startat korrekt, ibland verkar resetta sig själv efter några minuters drift. Helt plötsligt utan att man rör apparaten börjar displayen visa flimrande skräp på den översta linjen medan den nedre linjen är släckt. Ibland har detta skett just när apparaten switchat från 230VAC värmeelementet, vilket kunde tyda på att det är nån transient som är orsaken. (Jag har snålat med avkopplinkskondensatorerna. T.ex. skiftregistret har ingen egen avkopplingskondensator.) Men ibland har det skett bara helt plötsligt utan någon synlig yttre störning. Men, oftast går den hur länge som helst utan problem....

Jag är ganska säker på att det inte är mikrokontrollern som får fnatt, eftersom det fortsätter att jobba normalt och svarar på knapptryckningar och fortsätter logga data via USB till PC'n.

Jag kollade på signalerna och timingen med oscilloscope ikväll och kunde inte hitta något problem där. Alla pluser är längre än specifikationen kräver...

Tacksam för alla förslag...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tycker du har kommit med det första förslaget själv, att sätta dit fler avkopplingskondingar, både vid skiftregistret och på LCD´n.
Jag har en LCD som är extremt känslig på matningsspänningen och som kräver en konding väldigt nära för att fungera riktigt, så det skulle kunna var det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Först, det hade varit smidigare om det stog W/R, RS o.s.v istället
för bara LCD1 - LCD16.

Sen, om du kör i 4-bitars mode,vart är då de andra 4 bitarna kopplade ?
(Normalt kopplar man dom inte alls...)

Vart är E kopplad (ser ut att vara ihopkopplad med STR, strobe/store?) ?

> Jag har snålat med avkopplinkskondensatorerna.

Men du har naturligtsivs åtgärdat det, INNAN du frågar här, eller hur !!??
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

De 4 oanvända bitarna hänger i luften.
Mikrokontrollern styr STRobe och E med samma signal. Den positiva flanken flyttar data till utgångarna på skiftregistret, vid den negativa flanken läsen LCD'n datat.
"Men du har naturligtsivs åtgärdat det, INNAN du frågar här, eller hur !!??"
Nej, men efter att två personer påpekat det skall jag pröva.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Helt plötsligt utan att man rör apparaten börjar displayen visa flimrande
> skräp på den översta linjen medan den nedre linjen är släckt.

När detta händer, kommer den någonsin av sig själv ur det läget ?
Eller fortsätter den tills du stänger av allt ?
Eller räcker det med en reset av processorn (så att init körs igen) ?
Och under tiden, skulle den ha uppdaterats med något annat ?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Den kommer aldrig själv ur flimmerläget, men jag har testat att sätta in en manuell LCD init i programmet, dvs så att jag med en viss knappkombination kan tvinga en ny LCD Init. När jag gör detta återställs LCD'n och den fortsätter att fungera okay. Dvs det är inte nödvändigt att starta om hela systemet. (detta indikerar väl att skiftregistret inte "låst" sig, om nu det ens är möjligt?)

Om LCD'n uppdaterats med något annat under tiden tror jag nog. Jag tror att flimret är normala updateringar från mikrokontrollern, som misstolkas av LCD'n eftesom LCD'n efter reset är i 8 bitas mode, men mikrokontrollern fortsättningsvis jobbar i 4 bitars läge.

Men nu skall jag löda in lite kondensatorer.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Lödde in 100nF mellan Vdd och Vss direkt på LCD'n. Med den förändrigen beter den sig synligt redan annorlunda när man knäpper av strömmen på apparaten. Tidigare gick displayen i flimmerläge en sekund när spänningen sjönk i systemet. Med 100nF kondensatorn slocknar displayen kontrollerat utan nåt flimmer.
Nu har jag också kört den mycket längre än tidigare utan problem. Kanske för tidigt att säga att problemet är löst, men det ser lovande ut. :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är problemet med intermittenta fel, men vet aldrig att det är löst,
bara att det nu tar längre tid för felet att uppstå... :-)
Skriv svar