Jag har en standard 16x2 LCD display (typbeteckning RT162A med KS0066U controller) kopplad till en mikrokontroller. (Det här projektet.) Displayen körs i 4 bitars mode via en skiftregister.

Jag har fått jobba en hel del för att få den initierad på ett stabilt sätt, dvs så att den startar korrekt varje gång. Jag verkar ha lyckats med den biten.
Problemet är nu att den, efter att ha startat korrekt, ibland verkar resetta sig själv efter några minuters drift. Helt plötsligt utan att man rör apparaten börjar displayen visa flimrande skräp på den översta linjen medan den nedre linjen är släckt. Ibland har detta skett just när apparaten switchat från 230VAC värmeelementet, vilket kunde tyda på att det är nån transient som är orsaken. (Jag har snålat med avkopplinkskondensatorerna. T.ex. skiftregistret har ingen egen avkopplingskondensator.) Men ibland har det skett bara helt plötsligt utan någon synlig yttre störning. Men, oftast går den hur länge som helst utan problem....
Jag är ganska säker på att det inte är mikrokontrollern som får fnatt, eftersom det fortsätter att jobba normalt och svarar på knapptryckningar och fortsätter logga data via USB till PC'n.
Jag kollade på signalerna och timingen med oscilloscope ikväll och kunde inte hitta något problem där. Alla pluser är längre än specifikationen kräver...
Tacksam för alla förslag...