Luxeon star varvit - UV?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Luxeon star varvit - UV?

Inlägg av sky_eye »

Jag försöker hitta uppgifter på om/hur mycket UV Luxeon star Varmvit avger.
Jag har datablad, men antar att jag är en idiot när det gäller att läsa dem. Dessutom är jag lite stressad nu och det brukar ju finnas hjälp att få till de flesta problem här...

\\Sky
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag är för stressad för att leta upp databladet, men om du ger en länk kan jag nog tala om för dig hur mycket UV den ger.

I allmänhet brukar man sätta gränsen mellan UV och synligt vid 400 nm, så om du titta på hur mycket ljus du ar under 400 nm får du en rimlig uppfattning. Sedan kan man krångla till det genom att använda både effekt och antal fotoner, men det är en annan femma.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sidan 5 här längst ner:
http://www.lumileds.com/pdfs/DS25.pdf

Som du kan se så är kurvan bara speccad ner till 400nm och det är alltså inte speccat hur mycket UV som dom ger.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Utifrån de spektra jag såg skulle jag nog säga att det praktiskt taget inte kommer någon UV alls från de vita dioderna. Om jag minns rätt kommer den skarpa toppen vid 440 nm från själva dioden, medan den bredare komponenten i det långvågiga området kommer från en fosfor (som alltså exciteras av det blåa ljuset).
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Stort tack, hörrni!
Det kan vara lite kinkigt med belysning på föremål i muséet. Särskilt inlånade saker då.

\\Sky
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ah. För att vara helt säker kan du ju sätta ett svagt gult filter framför ljuskällan.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja eller bara en bit tjockare glas - det dämpar UV effektivt. Mät med en spectrometer annars så vet du, men tror inte att det något UV att tala om - det är nämnligen svårt att skapa UV med dioder så troligen är UV-andelen mycket begränsad.

Är du väldigt nervös så skicka en diod så kan jag mäta upp den med spectrometern åt dig.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte vilken sort plast som är i vanliga heltäckande halv mjuka skyddsglasögon men det stoppar ialf mer eller mindre all strålning vid 337.2 nm.
Skriv svar