Luxeon star varvit - UV?
Luxeon star varvit - UV?
Jag försöker hitta uppgifter på om/hur mycket UV Luxeon star Varmvit avger.
Jag har datablad, men antar att jag är en idiot när det gäller att läsa dem. Dessutom är jag lite stressad nu och det brukar ju finnas hjälp att få till de flesta problem här...
\\Sky
Jag har datablad, men antar att jag är en idiot när det gäller att läsa dem. Dessutom är jag lite stressad nu och det brukar ju finnas hjälp att få till de flesta problem här...
\\Sky
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag är för stressad för att leta upp databladet, men om du ger en länk kan jag nog tala om för dig hur mycket UV den ger.
I allmänhet brukar man sätta gränsen mellan UV och synligt vid 400 nm, så om du titta på hur mycket ljus du ar under 400 nm får du en rimlig uppfattning. Sedan kan man krångla till det genom att använda både effekt och antal fotoner, men det är en annan femma.
I allmänhet brukar man sätta gränsen mellan UV och synligt vid 400 nm, så om du titta på hur mycket ljus du ar under 400 nm får du en rimlig uppfattning. Sedan kan man krångla till det genom att använda både effekt och antal fotoner, men det är en annan femma.
Sidan 5 här längst ner:
http://www.lumileds.com/pdfs/DS25.pdf
Som du kan se så är kurvan bara speccad ner till 400nm och det är alltså inte speccat hur mycket UV som dom ger.
http://www.lumileds.com/pdfs/DS25.pdf
Som du kan se så är kurvan bara speccad ner till 400nm och det är alltså inte speccat hur mycket UV som dom ger.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Utifrån de spektra jag såg skulle jag nog säga att det praktiskt taget inte kommer någon UV alls från de vita dioderna. Om jag minns rätt kommer den skarpa toppen vid 440 nm från själva dioden, medan den bredare komponenten i det långvågiga området kommer från en fosfor (som alltså exciteras av det blåa ljuset).
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja eller bara en bit tjockare glas - det dämpar UV effektivt. Mät med en spectrometer annars så vet du, men tror inte att det något UV att tala om - det är nämnligen svårt att skapa UV med dioder så troligen är UV-andelen mycket begränsad.
Är du väldigt nervös så skicka en diod så kan jag mäta upp den med spectrometern åt dig.
Är du väldigt nervös så skicka en diod så kan jag mäta upp den med spectrometern åt dig.