(Jag håller på och försöker laga ett kretskort som gått sönder till en gammal maskin jag har. Kretskortet innehåller en Z8000 CPU. lite statiska minnen, eepromar samt en herrans massa logikkretsar.
Jag håller på och tar reda på hur komponenterna sitter ihop med varandra och antecknar på papper. Detta gör jag med en voltmeter och mäter vilka pinnar som sitter ihop med varandra. Eftersom det är mer ca 100 chip så tar det ohyggligt lång tid och efter en vecka nu så börjar tankarna gå åt hur man kan göra det här lättare.)
Så nu till saken. Finns det någon verktyg som fungerar på så sätt att jag ansluter en sladd till en pinne som vi kan kalla PIN1. Och sen kan jag dra någonting över kretskortet för att snabbt hitta vilka andra pinnar som är anslutna till PIN1 (som är anslutna via kretskortets ledningsbanor, alltså ~0 ohm resistans)
Jag tänker mig att man skulle kunna ansluta en 10Khz puls på 1 volt till PIN1, och att jag sen drar ett verktyg över som via elektromagnetiska fält mäter om den hittar pulsen? Skulle detta isåfall kunna skada kretsar som sitter på kretskortet? Med tanke på att PIN1 kan vara vad som helst, ett ben på en cpu, en eprom, ett statiskt minne, en logikkrets, ett motstånd, transistor etc. Tål dessa komponenter att man kan koppla in en puls till vilket ben som helst utan att ta skada om spänningen underskrider 1 volt?
Antingen så är jag beredd att köpa ett verktyg, eller om man kan bygga ett.
Hoppas ni förstod vad jag menade och har några ideer eller synpunkter

EDIT:
Gjorde ett test där jag kopplade in en 10Khz fyrkantsvåg till en pinne på ett kretskort och sen svepte propen till oscilloskopet över kretskortet, och då snappade oscilloskopet upp frekvensen, dock så gjorde det i princip ingen skillnad på var på kretskortet man höll den så att felsöka kretskort såhär via pulsers elektromagnetiska fält kanske inte går trots allt.
Mvh
Viktor