Kontaktfri mätning av spänning vid felsökning av kretskor

wiggo
Kontakt:

Kontaktfri mätning av spänning vid felsökning av kretskor

Inlägg av wiggo »

Hej!

(Jag håller på och försöker laga ett kretskort som gått sönder till en gammal maskin jag har. Kretskortet innehåller en Z8000 CPU. lite statiska minnen, eepromar samt en herrans massa logikkretsar.

Jag håller på och tar reda på hur komponenterna sitter ihop med varandra och antecknar på papper. Detta gör jag med en voltmeter och mäter vilka pinnar som sitter ihop med varandra. Eftersom det är mer ca 100 chip så tar det ohyggligt lång tid och efter en vecka nu så börjar tankarna gå åt hur man kan göra det här lättare.)

Så nu till saken. Finns det någon verktyg som fungerar på så sätt att jag ansluter en sladd till en pinne som vi kan kalla PIN1. Och sen kan jag dra någonting över kretskortet för att snabbt hitta vilka andra pinnar som är anslutna till PIN1 (som är anslutna via kretskortets ledningsbanor, alltså ~0 ohm resistans)

Jag tänker mig att man skulle kunna ansluta en 10Khz puls på 1 volt till PIN1, och att jag sen drar ett verktyg över som via elektromagnetiska fält mäter om den hittar pulsen? Skulle detta isåfall kunna skada kretsar som sitter på kretskortet? Med tanke på att PIN1 kan vara vad som helst, ett ben på en cpu, en eprom, ett statiskt minne, en logikkrets, ett motstånd, transistor etc. Tål dessa komponenter att man kan koppla in en puls till vilket ben som helst utan att ta skada om spänningen underskrider 1 volt?

Antingen så är jag beredd att köpa ett verktyg, eller om man kan bygga ett.

Hoppas ni förstod vad jag menade och har några ideer eller synpunkter :)

EDIT:
Gjorde ett test där jag kopplade in en 10Khz fyrkantsvåg till en pinne på ett kretskort och sen svepte propen till oscilloskopet över kretskortet, och då snappade oscilloskopet upp frekvensen, dock så gjorde det i princip ingen skillnad på var på kretskortet man höll den så att felsöka kretskort såhär via pulsers elektromagnetiska fält kanske inte går trots allt.

Mvh
Viktor
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Ah Zilog. Det var tider det!
Vad är det för kul apparat du felsöker på?

Går det inte att begränsa felsökningen till en mindre del av kortet kanske med lite ledtråd av hur den gick sönder eller hur det som fortfarande funkar beter sig?

Funkar något på kortet eller är det stendött?

Finns det socklade komponenter på kortet så antar jag att du har sprayat på elektronikrengöring på dom och "juckat" med komponenterna för att utelsuta dålig kontakt där. Kortet har ju några år på nacken.

Personligen tror jag nog att om det var mitt kort och jag verkligen ville ha igång det så skulle jag satsa på att byta det mesta i komponentväg för att slippa huvudvärken.

Med bra lödutrustning är det inget större problem att löda loss DIL-kretsar och byta ut dom. Det skulle vara ett mera lockande alternativ än att försöka "reversengineera" kortet. Mindre tålamodsprövande.

Dessutom blir ju kortet som nytt efteråt. :)
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Hej anrhm!

Maskinen är en Deckel fräsmaskin som är 18 år gammal.

Maskinen har ju ca 10 moduler, och har genom att reverse engineera m68k koden i självtest koden som ligger på grafikkortet nu kommit fram till vilken modul som är trasig och det är den jag håller på och felsöker nu.

Maskinen var bara trasig efter att den stått ostörd i några månader. Men modulen som jag felsöker körs iallafall. Dock så fortsätter lysdioden "Not Ready" att lysa så den kommer aldrig dit den skall. (Z8000an skall sätta en variabel till 0 i huvudminnet för att maskinen skall gå vidare förbi självtestet)

På vägen mellan Z8000an och modulen med huvudminnet så hittade jag dock en PAL nu. Eftersom den verkar vara till för att avkoda addressen från Z8000an så känns den ruskigt misstänksam nu. Då maskinen är 18 år gammal och PALs håller väl inte datan hur längt som helst?

Lustigt nog så satt det en liten lapp på PALen med datorskrivet modellnummer och sen "2007" efteråt skrivet med bläckpenna. Eftersom maskinen gick sönder nu i mars 2007 så kan man nästan tro att någon skrivit på chippet till vilket år datan förväntas hålla.

Frågan är bara hur jag skall gå vidare nu. Vore bra att kunna läsa PAL chippet och se vad som ligger i den. Har dock ingen läsare. Chippet i fråga är en PAL20R6ACNS

Hållt på långt mer än 100 timmar å felsökt. Om det inte vore för att man lär sig så otroligt mycket medans man håller på så hade jag tröttnat för länge sen :roll:
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

PAL20 är väl en gammal hederlig variant som man programmerar genom att bränna "fuse links" i kretsen. Alltså inte minnesceller som kan tappa minnet efter ett antal år. Den borde ha klarat sig genom åren.

Den har säkerhets bitar så att man kan lässkydda den dessutom så det är inte säkert att det skulle gå att läsa ut innehållet.

Det är inte så illa så att 2007 betyder att någon "uppgraderade" kortet då? :)

Finns det ingen konsolport på kortet? En serieport som inte ansluts till något normalt. Med lite tur skulle kortet kunna skriva ut avlusningsinformation eller felmeddelanden där.

Du har inte en bild på kortet? Det brukar alltid vara populärt på forumet. :)
Joe

Inlägg av Joe »

Har hållt på lite med gamla Deckel Maho kort, lägg ut en bild så kanske man kan hjälpa till.

Sist jag var på en sån så blev det byte av två IC kretsar på ett I/O kort
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

anrhm:
Okej. Då är det nog inte den som är problemet.

Eftersom maskinen stod här hos mig hela år 2007 så kan man nog uteslute att någon uppdaterade kortet då, såvida inte någon smugit sig in under natten men har svårt att tro det :wink:

Finns ingen konsolport på kortet. Finns bara några lysdioder som "Run", "Not ready", "Ready" men dom säger inte mycket. Kortet skriver sina felmeddelanden till huvudminnet som ligger på en annan modul och mitt problem är ju att kortet inte kommer åt huvudminnet.

Här kommer en bild på kortet i sin helhet

http://img257.imageshack.us/img257/7992/npcnl7.jpg

Joe:
Hur tog du reda på vilka IC kretsar som var sönder på det kortet? Eller fick du något vettigt felmeddelande så att det var lätt att veta vilken krets som var sönder. Eller hade du ritningar? Hehe
Joe

Inlägg av Joe »

Jag hade nog kretsschemorna, eller? minns att IC kretsarnas placering fanns på ett papper iaf.

Känner dock inte igen kortet på bilden..
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har varit med om EPROM som blivit lite halvdåliga på ålderns höst. Jag lyckades läsa prommarna i en prombrännare för att sedan programmera nya, därefter fungerade allt fint igen.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Som svar på din ursprungliga fråga om att söka ledare mha en signal är jag rätt säker på att man kan injicera en mycket svag (1mV räcker nog gott och väl) HF-signal på några hundra MHz eller uppåt utan att förstöra något och sedan följa den mha en RF-sniffer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, såg att det fanns en scanner får sådant, men då för att mäta emc,
som en halvstor plotter eller fräs och sedan sveptes proben över kortet och man kunde få en bild av störnivån på kortet

vore helkul att ha
Skriv svar