laserskrivare på en inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lidning

laserskrivare på en inverter

Inlägg av Lidning »

Hej!

Vill kunna köra en laserskrivare samt laptop på en 12 till 230 inverter.
Vad jag kan förstå så finns det sinus, samt modifierad sinus omvandlare.
någon som vågar sig på en gissning om jag klarar mig på en modifierad sinus?

Kollade på denna skrivaren en hp 1022

Krav: Inspänning 110-127 V AC (±10 %), 50/60 Hz (±2 Hz), 4 A; 220-240 V AC (±10 %), 50/60 Hz (±2 Hz), 2,5 A.

Förbrukning: 0 W (frånslagen), max. 2 W (energisparläge/vänteläge), max. 300 W (vid utskrift)

Invertern jag kollat på ligger på 1000W, är det på för tok i överkant, eller hur mycket marginal behöver man tror ni?

Mvh Dan
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Denna fråga har varit uppe tidigare fast i lite annan form.
Se denna tråd för lite info om hur det gick den gången någon skulel ha en bärbar skrivare
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... re&start=0
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är strömstöten när fusern slås på från kall status vid utskrift som bestämmer inverterns storlek - inte hur mycket ström den drar i genomsnitt resten av tiden - bli inte förvånad om inte ens 1000W invertern räcker till då halogenlampan i dom flesta skrivare drar massor med ström de första perioderna vid tillslag.

har du tur så har skrivaren tunnfilms-fuser och förmodligen drar mindre stötström vid start (om du har den så indikeras av kort utskriftstid även från energisparläge - en av HP-skrytfinesser)

Enklast är att prova.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

alt skaffa en inverter som inte bryter vid strömstötar, även trinitonskärmar brukar vara svåra att köra på en inverter, många kör ju en degaus när dom startar up, och då spikar det rejält. kanske inte ett problem längre iof då dom flesta kör tft :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

På de flesta UPS:er under 2000VA står det klart och tydligt i instruktionerna: anslut ej laserskrivare. Det kan ju vara en hint. ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har kört en laser på min 600W modifierad sinus. Men det var en rät gammal skrivare. Den kan ha varit snällare. Den klarar 1800W intermetent.
Skriv svar