komponenter för att styra motor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Ryderman

komponenter för att styra motor

Inlägg av Ryderman »

jag håller på med ett litet projekt med att bygga en skala 1:6 M2A3 bradley bandvagn, och jag tänker börja med att driva den med 2 st "MB082FG340" som finns på allmotion.se (Produkter, motorer, DC-motorer, drivmotorer <1000w) innan ev bensinmotorer kommer in. den är på 255 watt på 24 volt och jag hade tänkt använda mig av rc kontroller från ett flygplan för att strya allting. Jag tänkte först driva det genom att man kopplar ett servo till en skjutpotentiometer men det lär väl inte fungera så bra, plus att accelerationen kommer bli rätt rycklig. så jag vill gärna ha lite tips nu på vad som kan bli bäst, och även vilka komponenter jag behöver.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Elektroniskfartreglage är nog det bästa. Men att omvandla 0-2 ms puls till en mer passande pwm är nog inte det lättaste. Finns inte sånt här att köpa färdigt. Om du inte hittar något som klarar av effekten kan man koppla in effekt-fet-transistorer efter fartreglaget.
Ryderman

Inlägg av Ryderman »

0-2ms pulser?
de enda jag vet är om man köpte en golfbil o slet den i stycken men.... njae :)
var kan man få tag på elektroniska fartreglage?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hobby butik.

"0-2ms pulser?"
Gammal hederlig radiostyrdbilstyrning skickar i väg pulser till servona var 20 ms. Storleken på pulserna går från 0-2 ms, där 1 ms är mittenläget på servot. Rätta mig om jag har fel, det var många årsedan jag höll på med rc-servon.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Fel: de är min 1ms och max 2ms så

1 ms = 0%, 2ms = 100% utslag (eller i närheten)
rätt däremot att det går köra 20ms mellan varje puls.
Ryderman

Inlägg av Ryderman »

ok men jag tänkte då servot som ett mekanisk transistor mer än än att driva en transistor.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

?

Som jag tror, inte säker: Ett vanligt rc-fartreglage omvandlar styrpulsen (1-2 ms) till en pwm-signal (pulsbred modulation). Pwm-signalen har korta pulsen vid låg fart och längre vid högre fart.

Min tanke är att du skaffar ett färdigt fartreglage och kopplar in en fet-transistor som strömbrytare efter. Det som är bra med pwm är att signalen är antingen max eller noll. Hastighetet ändrar om som jag skrev med breden på pulsen.

Traditionell motor styrning där man ändrar spänningen förlorar massa effekt genom dämpningen.
Ryderman

Inlägg av Ryderman »

ok. var finner man såna fartreglage?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Google? Hobbyaffärer som säljer radiostyrda bilar... Sök på google efter fartreglage och du finner genast n sjö av olika affärer/webbutiker.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag köpte servona från Umeå RC, ful sida men snabb leverans.
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.p ... ubgroup=73
Skriv svar