1Hz klockfrekvens med kristall
1Hz klockfrekvens med kristall
Hejsan,
jag skulle behöva lite hjälp med inkopplingen av en klockkristall, 32.768kHz.
Tanken är att skapa en 1Hz klockfrekvens, men jag vet inte hur jag kopplar in kristallen.
Jag har räknare för att dela ner frekvensen då jag har fått kristallen att fungera.
Någon som har ett kopplingsshema, eller kan beskriva hur den ska kopplas?
jag skulle behöva lite hjälp med inkopplingen av en klockkristall, 32.768kHz.
Tanken är att skapa en 1Hz klockfrekvens, men jag vet inte hur jag kopplar in kristallen.
Jag har räknare för att dela ner frekvensen då jag har fått kristallen att fungera.
Någon som har ett kopplingsshema, eller kan beskriva hur den ska kopplas?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har för mig att det finns/fanns(?) färdiga 2Hz generatorer för 32kHz klockkristaller i SOT-223 kapsel som även hade lastkondensatorer.
Men visst kan du koppla med vanlig CMOS-logik (eller TTL om man känner för det). Tänk bara på drivnivån om du kopplar diskret då det är ganska lätt att driva 32kHz kristaller för hårt och därmed förlora livslängd och noggranhet på dem.
Finns en bra tutorial här på forumet någonstanns om hur att driva kristaller riktigt - leta reda på den och du har svar på 95% av dina frågor.
Men visst kan du koppla med vanlig CMOS-logik (eller TTL om man känner för det). Tänk bara på drivnivån om du kopplar diskret då det är ganska lätt att driva 32kHz kristaller för hårt och därmed förlora livslängd och noggranhet på dem.
Finns en bra tutorial här på forumet någonstanns om hur att driva kristaller riktigt - leta reda på den och du har svar på 95% av dina frågor.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, kopplingarna funger. Dock kan det hända att värdet på Rs kan behöva justeras mht till matningsspänning och fabrikat på kristall. Cadj hade jag valt en 6,530 pFytmonterad. Dock så rekomenderar jag fast kondensatorer med låg temperaturdrift och behöver man finetuna frekvensen så byter man kondensatorer. Lite jobbigare, men billigare och blir bättre. KOndensatorvärderna ser något höga ut också, men som sagt titta i kristallens datablad då detta skiljer sig något från fabrikat till fabrikat.
EDIT: Bara för vara petig så sätt gärna en driver/inverterare eller liknande direkt efter utgången bara för att minska påverkan av lastkretsen - inte helt nödvändigt, men ger dig också fördelen att du kan mäta med frekvensräknare utan att påverka kretsen överhuvudtaget.
EDIT: Bara för vara petig så sätt gärna en driver/inverterare eller liknande direkt efter utgången bara för att minska påverkan av lastkretsen - inte helt nödvändigt, men ger dig också fördelen att du kan mäta med frekvensräknare utan att påverka kretsen överhuvudtaget.