1Hz klockfrekvens med kristall

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
jbromo

1Hz klockfrekvens med kristall

Inlägg av jbromo »

Hejsan,
jag skulle behöva lite hjälp med inkopplingen av en klockkristall, 32.768kHz.
Tanken är att skapa en 1Hz klockfrekvens, men jag vet inte hur jag kopplar in kristallen.
Jag har räknare för att dela ner frekvensen då jag har fått kristallen att fungera.
Någon som har ett kopplingsshema, eller kan beskriva hur den ska kopplas?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Enklast är att ta en PIC12f629 och göra ett program som ger dig en Hz ut. Fördelen med det är att du slipper extra komponenter och faktist klarar dig med enbart Pic, kristall och två lastkondensatorer.
jbromo

Inlägg av jbromo »

låter krångligt de där med pic och programering å grejjer.. grejjen är ju att ja redan har räknare å så.. är det väldigt bökigt att göra som ja tänkte från början?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Prova så får du väl se om det funkar. Du hade ju alla komponenter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har för mig att det finns/fanns(?) färdiga 2Hz generatorer för 32kHz klockkristaller i SOT-223 kapsel som även hade lastkondensatorer.

Men visst kan du koppla med vanlig CMOS-logik (eller TTL om man känner för det). Tänk bara på drivnivån om du kopplar diskret då det är ganska lätt att driva 32kHz kristaller för hårt och därmed förlora livslängd och noggranhet på dem.

Finns en bra tutorial här på forumet någonstanns om hur att driva kristaller riktigt - leta reda på den och du har svar på 95% av dina frågor.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vilka komplicerade förslag ni kommer med, jag hade valt en CD4060 + en CD4027.

BengtRE hann komma in på ämnet före mig
jbromo

Inlägg av jbromo »

tack för alla svaren!

hittade detta schema:
Bild

den vänstra tycker jag ser ut som en hyffsat simpel koppling..
men jag har en fråga.. vad ska man använda för kondensator?
den vänstra är ju en "inställbar/reglerbar"?

för övrigt.. verkar kopplingarna seriösa?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, kopplingarna funger. Dock kan det hända att värdet på Rs kan behöva justeras mht till matningsspänning och fabrikat på kristall. Cadj hade jag valt en 6,5–30 pFytmonterad. Dock så rekomenderar jag fast kondensatorer med låg temperaturdrift och behöver man finetuna frekvensen så byter man kondensatorer. Lite jobbigare, men billigare och blir bättre. KOndensatorvärderna ser något höga ut också, men som sagt titta i kristallens datablad då detta skiljer sig något från fabrikat till fabrikat.

EDIT: Bara för vara petig så sätt gärna en driver/inverterare eller liknande direkt efter utgången bara för att minska påverkan av lastkretsen - inte helt nödvändigt, men ger dig också fördelen att du kan mäta med frekvensräknare utan att påverka kretsen överhuvudtaget.
jbromo

Inlägg av jbromo »

okej tack.. men om jag förstått det hela rätt så är meningen med en variabel konding att kunna finjustera fekvensen?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp
Skriv svar