IR-sensorer - tidtagning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HA
Kontakt:

IR-sensorer - tidtagning

Inlägg av HA »

Hej på er!

Tänkte testa en liten idé på er.

Härom dagen var jag på whippetrace, dvs hundrace på rakbana. Tidtagningen sköttes genom att en fotocell bröts. Upp till fyra tider kan registreras.

Denna lösning har ett antal problem; främst att tider inte registreras för alla hundar om de ligger tätt efter varandra eller bredvid. Man vet heller inte vilken hund som får vilken tid utan man måste se i vilken ordning de kommer och sedan koppla tiderna till rätt jycke.

Min idé är att fästa en IR-sändare på varje hund och att göra en "ram" med IR-mottagare runt (höger, vänster, samt ovanför) mållinjen. Mottagarna placeras nersänkta i små rör eller bakom en list för att rikta dem parallellt med mållinjen. Sändarna bör kunna byggas tillräckligt små för att inte störa hundarna (eller?), de ska också moduleras (heter det så?) olika för att kunna identifieras. Mottagarna pratar i sin tur med en PIC.

Hundarna håller en hastighet på uppskattningsvis 50 km/h när de passerar mållinjen. Går det för snabbt?

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?

Alla tankar är välkomna :)

Mvh

Håkan
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Om man ska kunna få hygglig tidsprecision så måste mottagarna ta emot inom en ganska snäv linje. Det innebär att sändarna måste garanteras att få över några pulståg inom någon hundradels sekund. Eftersom jyckarna formligen flyger fram och säkert också skakar en hel del så kan inriktningen av sändarna bli ett problem. Jag tror att om man ska ha en chans att få det att fungera så måste sändarna vara mycket bredstrålande, dvs flera IR-dioder som dessutom körs på mycket hög effekt.

Du kan kanske göra som jag gjorde i min mini-Z-tidtagare, sätt flaggor på hundarna :-)

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1862

Kanske lite svårt, och skulle se lite töntigt ut :lol:
HA
Kontakt:

Inlägg av HA »

Tack för ditt svar!

Det var bland annat din tråd som gav mig idén. Tyvärr går det inte med flaggor då det är helt omöjligt att förutse i höjdled var de kommer att befinna sig. Argumentet att det skulle se töntigt ut håller säkert hundägarna med om :)

Det är ganska billiga komponenter så det kan vara värt att labba lite iaf. Det är ju ingen som idiotförklarat mig ännu... ;)

Räknade lite;

De springer i ca 14 m/s. På 1 ms kommer de 14 mm. Om IR-dioderna blinkar i 38 MHz blir det 38000 "blink" på denna tiden/sträckan. En fototransistor behöver 15 mikrosekunder för att reagera och en fotodiod 50 ns. Bör alltså vara teoretiskt möjligt(?).

Effekt kontra storlek och vikt kan nog bli ett större problem.

Mvh

Håkan
netbear
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Jag tror också det är möjligt att genomföra dock tror jag inte att du får en jätteexakt tidtagning och jag tror inte heller du kan vara säker på att det fungerar varje gång.

Är det i så fall inte bättre att sätta ett microchip runt halsen på hundarna och använda samma teknik som dom har i längdskidåkning och marathonlopp??

Själva chipen tror jag är mycket billiga dock kostar nog övrig utrustningen en del. Dessa små chip aka tags har inte ens några batterier. De induceras en spännign av läsaren och skickar då ut en radiosignal, de är alltså inte stora och kan gömmas i ett halsband eller kanske tom i pälsen.

/Björn
Skriv svar