Störningar i högtalarsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ålänningen

Störningar i högtalarsystem

Inlägg av Ålänningen »

Jag har ett "noname" högtalarsystem (två små o en bas), men det blir väldiga störningar när någon ringer och man har telefonen i fickan.
Kan man få bort det på något vis? Kan det hjälpa om jag sätter ett jordat galler över förstärkaren?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det kan kanske hjälpa, men jag skulle mer gissa på att det är kablarna som plockar upp störningarna. Har du vanlig lågnivåkabel mellan signalkälla och förstärkarenheten?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Byta till 3:g nätet kan också hjälpa, antar att det är en 2:g telefon.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

prova med att sätta ferritkärnor på alla kablar som går till dom , och hjälper inte det så prova med att dra ett lager aluminiumfolie runt högtalarna, ska naturligtvis bytas mot metallnät om det funkar, annars, nja, är det lönt att krabba med något som är felkonstruerat från början?
xxargs

Re: Störningar i högtalarsystem

Inlägg av xxargs »

Ålänningen skrev:Jag har ett "noname" högtalarsystem (två små o en bas), men det blir väldiga störningar när någon ringer och man har telefonen i fickan.
Kan man få bort det på något vis? Kan det hjälpa om jag sätter ett jordat galler över förstärkaren?
börja med att sätta ferrit-avstörningsfilter (samma typ av 'klumpar' som man ser på datorsladdar) på alla in och utgående sladdar så nära förstärkarens intag som möjligt - Att bara skärma förstärkaren med metallnät eller liknande hjälper inte mycket.

Om utrustningen var ordentligt CE-märkt enligt EMI-direktiverna (kan inte numren i huvudet) så hade detta redan varit åtgärdat - men det fuskas så otroligt med detta, speciellt för billigare kinaproducerat noname-utrustning - Du hittar säkert en CE-märke någonstans, men kan lika gärna betyda att barn inte kvävs om de mot förmodan stoppar apparaten i munnen och försöker svälja ...
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

Måste ferritkärnorna vara lika stora som kabeln? Jag har nämligen inte så småa.

$tiff: Det är en vanlig 3.5mm hane-hane kabel
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

desto större kärna du annvänder desto bättre, är den stor nog kan du linda den flera varv igenom kärnan
Skriv svar