Vet ej om den vart uppe förut för jag är ny här men är ett väldigt många intressanta projekt han har.... Han är en riktig! - > Man tager vad man haver byggare men hur fansiken gjuter han egna delar?
/3o
Senast redigerad av Terho 22 maj 2007, 02:02:18, redigerad totalt 1 gång.
Jo, jag testade med rödsand och fast form, gick ganska lätt att jobba med. Kräver dock en del efterarbete för att få bra resultat. Degeln ställde jag direkt i en vanlig kolässja (går lätt att improvisera fram med ett par eldfasta tegel, samt en gammal dammsugare och ett järnrör eller en dieselbrännare)
Edit: Kanske läge att skapa en tråd om gjutning under "tillverka" delen?
Jo, detdär får nog mer betraktas som ett sätt att framställa grova råmaterial stycken för vidare bearbetning till färdiga delar. Men, om man inte har abosluta krav på det färdiga resultatet utan är beredd att lägga ned en del tid och energi på efterarbetet kan man ändå komma ganska långt med enkel och billig utrustning. Tror det mer är meningen med detdär att det skall vara upplaggt så att det skall vara rellativt enkelt och genomförbart som startobjekt för den som inte har några särslkillda förkunskaper och tillgång till mer avancerade prylar, men kan för visso hålla med om att jag också hittade ett och annat som en annan nog skulle ha gjort annorlunda.
Jo men inte många som gjuter själv, att börja verkligen från grund och botten ger juh en viss kunskap andra inte har, likså materialkunskap mm efter några maskiner får han nog till det ordentligt